Scroll To Top

Blogit

Big in China
Teksti ja kuvat: Saara Heikinheimo 6.6.2017 M+ -museon työmaa Olin jokin aika sitten Kiinassa tutustumassa paikalliseen taidekenttään. Matkaseurueeseemme kuului kymmenen suomalaisen nykytaideorganisaation edustajaa. Opintomatka koostui lukuisista vierailuista kiinalaisissa taideorganisaatioissa ja tapaamisista paikallisten toimijoiden kanssa. Oman matkani keskiössä oli perehtyminen kiinalaiseen galleria- ja taidemuseokenttään, joista sainkin kattavan peruskäsityksen. Kokemus oli mullistava ja silmiäavaava. Kiinalainen taidekentt...
Juhlarahakohu – voiko taide olla oikeassa ja väärässä yhtä aikaa?
Anne Rysti 10.5.2017 Vesilasissa ehti myrskytä tovin, kun Rahapaja julkisti 24.4. Suomi 100 -juhlavuoteen liittyvän juhlarahasarjan. Moni ei ehtinyt edes huomata, että kyseessä todellakin oli rahasarja, jonka oli tarkoitus kuvata Suomen historian vaiheita onnistumisten ja epäonnistumisten (vaikeuksien) kautta. Huomio kuitenkin keskittyi sarjan ensimmäiseen kolikkoon, jonka vaikeuspuolta kolikossa edusti kansalaissota aiheenaan tyylitelty teloituskuva. Kohu ei ehtinyt montaa tuntia velloa, kun valtiovarainministeri Petteri Orpo päätti...
Remembering the Summer of Love in a Year of Trump
Text and photos: Nikolai Sadik-Ogli 2.5.2017 Collage by Ruth-Marion Baruch, 1967 (De Young) Like many baby-boomers, Donald Trump turned twenty-one years old while attending college in 1967, the year of the Summer of Love. At the time, Trump was studying real estate at the Wharton School of the University of Pennsylvania in a conservative business program that remained as unaffected by the countercultural radicalism of the 1960s as Trump himself (Blair, pp. 69-70; D’Antonio, pp. 187-188). The striking contrast between Trump at Whar...
Poliittista vai ei? IHMEen puheohjelma kysyi taiteen tehtävää
Sini Mononen 9.4.2017 IHME-päivien puheohjelmassa kysyttiin, tulisiko taiteen olla poliittista. Nykyisessä yhteiskunnallisessa tilanteessa tuntuu provokatiiviselta nostaa esiin kysymys siitä, voiko taide edes sanoa mitään politiikasta vai pitäisikö sen vain puhua aiheista, jotka se tuntee parhaiten, eli muodon ja estetiikan kysymyksistä. Kärjistäen IHME-päivien ohjelmassa oli siis kyse siitä, ollaanko poliittisessa, yhteiskunnallisesti tiedostavassa taiteessa menty liian pitkälle. Kysymys taiteen poliittisuudesta ei ole yksi...
”Maailma on tehty meitä varten”, eli miten laulaa paljon sanomatta mitään
Teksti: Petteri Enroth 28.3. Tyhjä merkitsijä. Tämä 1900-luvun jälkipuoliskon ranskalaisen filosofian ja sosiaaliteorian kiistelty lahja eurooppalaiselle älymystölle on tullut mieleen viime vuosina, kun olen esimerkiksi vääntänyt radiosta esiin jonkin soittolistaradion (tai pakkoaltistunut niiden soittamalle musiikille pizzeriassa, huoltoasemalla tai Kampin terminaalin läpi kävellessäni). Tyhjällä merkitsijällä tarkoitetaan yksinkertaistaen merkitsijää, joka ei merkitse mitään muuta kuin merkitsemistä itseään ilm...
Arvokas ammatti: taidekriitikko
Teksti: Saara Karhunen 23.3.2017 “Hei Saara! Kiitos mahtavasta arviosta näyttelystäni! Oli suorastaan häkellyttävää huomata kuinka suurella täsmällisyydellä teosten tekovaiheen ajastuskuviot voivat välittyä katsojalle!” Tämä on ote eräältä taitelijalta monta vuotta sitten saamastani palautteesta hänen näyttelystään kirjoittamastani kritiikistä. Saan palautetta todella harvoin, mutta se on aina ollut positiivista. Taiteilijan ihanat kiitokset tuntuvat tietenkin hyvältä, varsinkin, koska kirjoittaessani yritän ...
Against Unlearning – Rab-Rab Journal encourages artists to study and write
Text: Irmeli Hautamäki 15.3.2017 Recently, I was gladly surprised at an invitation to a book launching of Michael Corris, an artist and theoretician, who is also a member of the Art and Language group. In spite of the terrible weather, the worst snowstorm of the winter, I decided to enter the event. I was even more surprised when dozens of other people arrived to Pääskylänrinne Maa-Tila to discuss Corris’ new book, Leaving Skull City. Ilya Orlov: The Very Last Futurist Exhibition+ Gravity (from Rab Rab Vol. 3)The invitation came fr...
Lohkoketju humanismin sävyissä
Teksti: Tanja Parkkonen 13.3.2017 Tietoviikko-lehdestä löytyy artikkeleita uudesta herkullisesta termistä Blockchain, joka on käännetty suomeksi lohkoketjuksi. Samuli Kotilainen (2017) ennustaa sen tuovan mukanaan suuria mullistuksia samalla avaten termin merkitystä maanläheisesti. Hän tiivistää menetelmän tuovan luottamusta sinne, mistä sitä puuttuu ja vuorovaikutusta niille tahoille, jotka eivät entuudestaan tunne toinen toisiaan. Mekanismi on saanut alkunsa Bitcoinin kaltaisista sovelluksista. Niclas Storås (2016) selventä...
Merkintöjä tunteista ja totuudesta
Teksti: Matti Tuomela 2.3.2017 Toiset ennustavat kristallipallosta, toiset sammakoista – Veijo Hietala ennusti televisiosta. Tosi-TV:tä katsoessaan hän näki tunteiden punoutuvan osaksi kaikkea. Hietalan hedelmällisin ajatus on, ettei tosi-TV ole vain genre, vaan tekemisen tapa, joka läpäisee niin uutiskerrontaa, dokumenttia kuin perinteistä fiktiotakin. Tosi-TV perustuu hänen mukaansa tarpeeseemme nähdä ja kokea aitoja tunteita. Yhdeksän vuotta Hietalan Media ja suuret tunteet -kirjan jälkeen maailman vaikutusvaltaisimmaksi...
”Kulttuuria” vai ”kusetusta”?
Teksti: Nuppu Koivisto 22.2.2017 Kuvat: Joonas Rinta-Kanto / Kirjailijaliitto ja Rob DenBleyker / Cyanide and Happiness Joonas Rinta-Kanto: Sarjakuvastrippi Kirjailijaliitolle (2016) Keskustelu taiteilijoiden toimeentulosta on viime vuosina käynyt kuumana, mikä Mustekalankin sivuilta on ollut havaittavissa. Erityistä huomiota ovat aiheellisesti herättäneet tilanteet, joissa taiteilijaa on pyydetty suuren budjetin tapahtumiin paiskimaan hommia ilmaiseksi, kuten esimerkiksi sarjakuvataiteilija Kaisa Lekalle tehty työtarjous viime kev...