Scroll To Top

Blogit

Regarding the Appropriation of the Pain of Others
Text: Paula Korte This spring seems to have had one favourite topic over others on the cultural field: that of appropriation. In May Jenni Hiltunen’s video piece Grind (2014) was at the centre of a heated debate about the appropriation of the Sami people’s cultural symbols [1], whilst the Navajo Indians lost a court case against Urban Outfitters for the unlawful use of the Navajo name and designs, which are all trademarked [2]. The strong emotions that accompany the reactions of those whose cultures are being appropriated often speak of ...
Pidä vähän lomaa! Maria Eichhornin radikaali lahja
Teksti: Saara Hacklin 6.5.2016 Tuttu hetki poliisisarjassa: kokenut etsivä, joka on jo pitkään paininut vaikean jutun kimpussa, saa kutsun esimiehen huoneeseen. “Pidä lomaa”, kuuluu pomon käsky. (Miksi? Sarjasta riippuen esimies ehkä näkee etsivän tekevän töitä terveytensä uhalla tai sitten alaisen tutkima rikos kytkeytyy liian merkittäviin ihmisiin.) Entä mitä sankari tekee tässä tilanteessa? Pullikoi vastaan, nakkelee niskojaan, ei todellakaan aio totella tai jos sittenkin tottelee, vetää ainakin mielenosoituksellise...
Miellyttävä ilmapiiri – Suomi100, Venetsian biennaali ja Finnish Art Agencyn ”Ei ilmaistyölle”
Ville Laaksonen 19.4.2016 It's. Oh. So quiet It's. Oh. So still You're all alone And so peaceful until... (Björk, It’s Oh So Quiet, 1995) Venetsian biennaali lähestyy vääjäämättömästi kuin sata vuota itsenäisyyttä. Kuin millennium-huuman pauloissa odotamme Y2K:ta saapuvaksi muuttamaan kaiken uudella vuosisadalla itsenäisen Suomen taiteen kurssia kuin Y1C-bugi uudelle vuosisadalle. Sosiaalinen media laulaa kansallishymniä kauniisti ja kaikilla on oma ihana kuvansa Suomesta – jota voi myös kritisoida. Tai ehkä kukaan ...
Näkymättömät ja näkemättömät kasvot
Teksti: Henna Kukkonen 17.4.2016 Maalauksessa univormupukuinen mies on istutettu siniharmaaseen taustaan, johon hänet on myös osittain häivytetty. Teoksen yli, suoraan miehen silmien kohdalla kulkee tumma viiva. Videossa toinen mies tuijottaa koko videon keston eli viidentoista minuutin ajan suoraan kameraan. Katsoja ei näe mitään muuta kuin miehen kasvot valkeata taustaa vasten. Molemmat teokset ovat muotokuvanomaisia, mutta miksi vain jälkimmäistä voi pitää muotokuvana? Entä miksi molempien teosten henkilöt jäävät anonyymei...
Elokuva ja viihteen pyhyys
Teksti: Petteri Enroth 30.3.2016 Läppärin valo loimottaa naamalle puolipimeässä huoneessa, kun yritän alun kolmatta varttia etsiä Netflixistä elokuvaa, jolla päättää päivän. Omalla katselulistalla on jo useamman kuukauden keikkunut esimerkiksi Matteo Garronen Gomorra (2008), sosiaalisesti tiedostava draama viiden eri yksilön ahdingosta Napolin mafian vallan alla. Ei nyt. Samaan limboon on jäänyt brittiläisen Sean Ellisin ohjaama Metro Manila (2013), jossa köyhä filippiiniläisperhe muuttaa maalta pääkaupungin sykkeeseen ...
Lucy Liu, minä kieltäydyn, Artsi on rok, #oletvoittaja
Teksti: Saara Karhunen 27.3.2016 Tehdäksesi Mustekalan blogiteksti Ota Internet Ota copy ja paste Hae näytteitä viimeaikaisesta kommunikaatiosta Valikoi hakutuloksista mieleisiäsi lauseita Copy tunnollisesti Paste ja ryhmittele lauseita kappaleiksi Blogitekstistä tulee kaltaisesi Ja niin olet julkiseen keskusteluun sinulle osoitetulla Mustekalan blogivuorolla osallistuva henkilö, äärimmäisen originelli ja siunattu charmantilla herkkyydellä, vaikkakin vulgaarin ymmärryksen yläpuolella soveltaen: Tristan Tzaran ohje da...
Huomioita taiteen kaupallistamisesta
Teksti: Tanja Parkkonen 15.3.2016 Talouden ja taiteen suhde puhuttaa jälleen kerran. Viime aikojen talousleikkaukset ja suoranainen pelko kaiken kurjistumisesta värittävät keskusteluja tällä kertaa. Talousleikkausten myötä muutokset apurahoissa ja tukijärjestelmissä näyttävät väistämättömiltä. Samaan aikaan vaatimukset lisätä vapaiden markkinoiden rahoitusta eli taiteen kaupallisuutta ovat saaneet tunteet jopa kuohumaan. Tunteilun lisäksi on tarjolla myös selvitettyä tietoa. 18.2.2016 Opetus- ja kulttuuriministeriö...
UBI tulee – olemmeko valmiita?
Teksti ja kuva: Irmeli Hautamäki 8.3. 2016 UBI, Universal Basic Income – suomeksi perustulo – on noussut vilkkaan keskustelun kohteeksi Yhdysvalloissa. Taustalla on käsitys työn loppumisesta, joka johtuu automaation ja robotiikan vääjäämättömästä lisääntymisestä. Katoamassa ei ole ainoastaan liukuhihnatyö tehtaissa, sillä robotit paitsi valmistavat, myös kuljettavat tuotteet paikasta toiseen, kirjoittaa Farhad Manjoo The New York Timesissa. Jopa asiantuntijatyö tulee katoamaan: lääkäreiden, juristien, toimitusjoh...
Itseinhosta ja tavallisuudesta
Teksti: Matti Tuomela 3.3.2016 Kuvat: KOM-Teatteri: Tanja Ahola / Q-Teatteri: Pate Pesonius Inhoan itseäni ensisijaisesti siksi, koska se on minusta viehättävää. Siinä on jotain maskuliinista. Vähän niin kuin vankilatatuoinneissa. Itseeni kohdistuvan syvän ja läpitunkemattoman inhoni kohteena on haluni kokea tavallisuuden kaipuuta. Haluaisin olla mahdollisimman erityinen, mutta minulla ei ole mitään halua puuttua mihinkään tai tehdä mitään hyvää sen paremmin kuin pahaakaan. Tahdon vain elämälleni mitattavan, kiistattoma...
Frame vastaa Laura Köönikän kritiikkiin
Teksti: Raija Koli 25.2.2016 Laura Köönikkä tarkasteli kriittisesti Visuaalisen taiteen keskuksen Framen toimintaa blogikirjoituksessaan Mustekalassa 21.2.2016. Kirjoitus sisältää asiavirheitä, joita on syytä oikaista. Laura Köönikkä kirjoittaa Framen toiminnasta reilun vuoden kestäneen johtajakauden perspektiivistä. Tässä vastineessa tuon keskusteluun pitemmän kaaren. Käsittelen ensin kolmea Köönikän tarkastelemaa asiaa: Framen jakamia apurahoja, asiantuntijavierasohjelmaa ja yhteistyötä alan toimijoiden kanssa. Lo...