Scroll To Top

Blogit

Näyttely – kenen etu?
Teksti ja kuva: Jonna Hyry 14.12.2015 Näyttelyn järjestäminen hyödyttää tunnetusti kaikkia muita paitsi taiteilijaa itseään, tai pahimmassa tapauksessa tuskin ketään. Vielä tunnetumpi tosiseikka on, että taiteilijalle, kenelle muullekaan, jää viulujen maksaminen ja useinkin epäkiitollinen korvauksettoman työn taakka näyttelyn pystytyksineen ja purkuineen. Galleristi käärii voitot, tai myynnin jäädessä olemattomaksi ainakin näyttelyvuokran. Taitelijan osana on yksinkertaisesti alistua tähän, onnistuipa hän saamaa...
An Art of Institutions
Axel Straschnoy 9.12.2015 “Contra Bürger, the issue is thus not anti-art institutionalism as such, but socially alternative modes of the institutionalization of art,” Peter Osborne, Theorem 4: Autonomy. Can it be true of art and politics at the same time? “If a third wave of institutional critique is to succeed, it will have to make the modern truth of art, which lies buried within the art institution like a public secret, the motor of its critique. Paradoxically, this means that institutional critique must accept the institutio...
Rajarikkomuksia – taiteen suhteellisesta vapaudesta
Teksti: Martta Heikkilä 5.12.2015 Tuore Finlandia-palkinnon voittaja, kirjailija Laura Lindstedt piti torstaina 26.11. palkintoa vastaanottaessaan puheen, jossa hän taiteen sijasta puuttui Suomen nykyiseen kulttuuri- ja talouspolitiikkaan, tai paremminkin sen puutteisiin: koulutuksen, sivistyksen, tieteen ja totuuden ihanteiden hylkäämiseen. Monien mielestä kirjailija ylitti rajansa tuomalla julki näkemyksensä hallituksen toiminnasta sen sijaan, että olisi kertonut Finlandia-palkinnon tai kirjallisuuden merkityksestä itselleen (”V...
Post-institutionaalinen kritiikki
Teksti ja kuvat: Ville Laaksonen 2.12.2015 Viime aikoina Suomessa on ollut kovaa keskustelua taiteen toimintakulttuurista – siis rahasta. Kentällä on voimakasta liikehdintää etenkin taidenäyttelyiden ja gallerioiden yhteiskunnallisten toimintamallien suhteen. Viimeksi asiaa sivusi Jussi Koitela Taiteilija-lehden artikkelissa gentrifikaatiosta – johon Sorbus-, Oksasenkatu 11- ja Titanik-galleriat kirjoittivat vastineensa. Martta Tuomaalan artikkeli Mäntän kuvataideviikoista herätti kohua näyttelytoiminnan kritiikkinä, jonka suun...
Pieniä kirjoituksia taiteesta ja demokratiasta I
Kaija Kaitavuori 25.11.2015 Missä on kansa? Vuonna 2009 Antony Gormley nosti Lontoon Trafalgar Squarella sadan päivän aikana 2400 ihmistä tyhjillään olleen patsasjalustan päälle tunniksi kerrallaan tekemään mitä ikinä nämä halusivat. Ihmiset valittiin halukkaaksi ilmoittautuneiden joukosta arpomalla. Tuloksena oli One and Other, ”A living portrait of the nation”. Tellervo Kalleinen ja Oliver Kochta-Kalleinen puolestaan kyselivät sadalta ihmiseltä näiden mielipiteitä kolmestakymmenestä aiheesta. Osallistujat on ...
Taide ja merkityskato
Laura Kokkonen 17.11.2015 (1) Jyväskylän yliopiston filosofian professori Sara Heinämaa kirjoitti Helsingin Sanomissa 7.11. merkityskadosta Suomen tämänhetkistä yhteiskuntaa kuvaavana tilana: ”Jokainen kulttuuri, joka kadottaa keskeiset päämäärämerkityksensä ja yhdessä tekemisen mielen, joutuu lopulta kokonaisvaltaiseen kriisiin.” Heinämaa viittaa totalitaristisiin yhteiskuntiin merkityskadon äärimmäisenä seurauksena. Myös Antti Salminen käytti samankaltaista vertauskuvaa taannoisessa Niin & Näin -lehden pääkirjoit...
Aikalaisuus on hämäryyden näkemistä
Saara Hacklin 6.11.2015 Liikkeellä marraskuussa -festivaali käännätti tämän vuoden ohjelmistonsa yhteyteen Frédéric Pouillauden tekstin ”Näyttämö ja aikalaisuus”. Tekstistä järjestettiin keskustelutilaisuus Nuoren Voiman toimistolla, johon sain osallistua yhdessä Olli Ahlroosin, Simo Kellokummun, Julius Telivuon ja Joakim Puseniuksen kanssa. Ranskalaisfilosofi Pouillauden – jolla itselläänkin on tanssijataustaa – teksti on alun perin julkaistu 2004, mutta siinä on edelleen ajankohtaisia kysymyksiä. Ja kuten kesk...
Julkisen taiteen lokakuu
Teksti: Saara Karhunen 28.10.2015 En odottanut kuulevani puheenvuoroa newyorkilaisesta taiteilijasta Mierle Laderman Ukelesista lokakuun alussa järjestetyssä Uudenmaan aluetaidemuseoseminaarissa. Seminaarin järjesti Helsingin taidemuseo ja sen aiheena oli julkinen taide. Ukelesin taiteesta kertoi seminaarin pääpuhujaksi kutsuttu kuraattori Kari Conte ISCP:stä New Yorkista. Pian ilmestyy Conten toimittama ensimmäinen laaja monografia taiteilijasta, jonka ura osallistavan julkisen taiteen parissa ulottuu 1960-luvulta nykypäivään. ...
Taide ja kulttuuripolitiikka hyvinvointivaltion jälkeisessä ajassa?
Mikko Piispa 26.10.2015 Suomalainen taide ja taiteellinen työ ovat vahvassa kytköksessä julkiseen rahoitukseen. Tämä suhde alkoi muodostua hyvinvointivaltion rakentamistyön myötä, erityisesti 1960-luvulta lähtien. Hyvinvointivaltiollisessa projektissa taiteen rahoittaminen ”käsivarren mitan” päässä on nähty valtion velvollisuudeksi. Näin valtio on taannut taiteen suhteellisen vapauden ja rahoittanut taiteilijoita läpi taiteenalojen ammattilaisina, jotka ansaitsevat korvauksen työstään. Samalla taide kuluttamismahdol...
Theodor Adornon jalanjäljillä Frankfurtissa
Teksti ja kuvat: Petteri Enroth 21.10.2015 Frankfurt Mitte Keskellä ankeaa helmikuuta Euroopan-pakomatkaa suunnitellessani mikään maa tai kaupunki ei tuntunut itsestään nousevan ylitse muiden. Lopulta päätin kunnon humanistin lailla yhdistää ammatin ja vapaa-ajan. Niinpä kohteeksi valikoitui Frankfurt am Main, kenties joskus valmistuvan väitöskirjani päähenkilön, kulttuurikriitikko Theodor Adornon (1903—69) kotikaupunki. Tarkoituksena oli käydä jotakuinkin jokaisessa Adornon elämänkaarelle merkittävässä paikassa, l...