Scroll To Top

Kritiikit

Alituisen katseen alla – Blaue Frau: OBJECT
Teksti: Irene Dimitropoulos 7.6.2017 Kuvat: Liina Aalto-Setälä Näyttelytilan perällä istuu Cookie Monsteria tai nallea muistuttava turkoosi, pörröinen Maskotti (Klara Wenner Tångring), joka tuijottaa mykkänä minua. Tähyilen hermostuneesti ympärilleni ja olento siirtää katseensa taas savikimpaleeseen, jota hän parhaillaan muovaa. Olen Blaue Fraun performanssi-illassa Punavuoressa. Feministisen, normikriittisen vapaan ryhmän uusin projekti OBJECT koostuu näyttelystä ja performanssista. Valokuvaa, installaatiota, valoa ja p...
Absurdi emansipaationa
Teksti: Marissa Mehr 2.6.2017 Kuvat: Bernhard Miettinen Burleski on esitystaiteellinen kokonaisuus, joka hyödyntää monialaisesti tanssin eri lajien ilmaisua ja keinoja. Usein yhdistävä tekijä esitykselle on jonkinasteisen riisuutuminen, muuten burleskiesitys voi pitää sisällään lähes mitä tahansa. Sana burleski (burlesco ja burlesque) juontaa juurensa commedia dell'arten aikaan ja tarkoittaa liioittelua ja pilailua. Burleski on ennen kaikkea teasea, kiusoittelun taitoa, jossa yhdistyvät usein huumori, satiiri sekä yhteiskunna...
--- Kimmo Modig: Siksikö olen paperia, HAM-galleria
30.05.2017 Mustekalan toimitus pyysi Kimmo Modigia valitsemaan itse kriitikon omalle näyttelylleen. Hän valitsi ystävänsä Ilkka Koskisen. Kimmo Modig Social Anxiety Matrix 2, 2016 Kimmo Modig pyysi minua kirjoittamaan kritiikin hänen näyttelystään kun totesin, että hänen taidettaan lienee helpompi ymmärtää, jos hänet tuntee yksityishenkilönä kahdenkymmenen vuoden ajalta. Lupasin kirjoittaa tämän, vaikka minulla ei ole tällaiseen yhtään aikaa eikä mitään kokemusta julkisesta kirjoittamisesta enkä seuraa täm...
Taide on 'garden path' -lause (Kuvan Kevät 2017)
Teksti: Katja Matikainen 25.5.2017 Kuvat: Petri Summanen Taideopiskelijat elävät ja työskentelevät osana kansainvälistä taidemaailmaa, sen virtauksista ja rakenteista tietoisina. Kuvataideakatemiasta valmistuvien opiskelijoiden kevätnäyttely osoittaa, että historia ja trendit tunnetaan, mutta niiden kanssa ei jäädä nysväämään. Taidemaailmaa tai taiteen tekemistä ei myöskään kommentoida kyynisesti tai sisäänpäinlämpiävästi. Installaatio tuntuu olevan ilmaisukeinona tälle hetkelle suotuisa, niin moni sitä käytt...
Avoinna hyville viboille - Good Vibrations, SIC
Teksti: Hanna Ohtonen 22.5.2017 Kuvat: Tuomas Linna, SIC En voi sille mitään: nimi Good Vibrations saa joka kerta sen kuullessani myös Marky Mark & the Funky Bunchin pumppaavan, samaa nimeä kantavan ysärihitin soimaan päässäni. “Yeah - can you feel it baby - I can too - come on come on - feel it feel it - feel the vibration - it’s such a good vibration - it’s such a sweet sensation”(1). Biisi on kaukana lyyrisestä mestariteoksesta, mutta sen rytmi saa tanssimaan, ja siitä se kai kertookin — niistä hyvistä viboista, jo...
Modernistinaisia ja Mäkilän miehiä
Teksti: Maaria Niemi 12.5.2017 Kuvat: Mika Friman ja Jussi Koivunen / Sara Hildénin taidemuseo, Jari Kuusenaho / Tampereen taidemuseo, Riihimäen taidemuseo Sukupuolisuudesta on kehittynyt ajankohtainen taiteellinen keskustelunaihe tässä ajassa cis- ja transsukupuolineen. Vastakkaisuudet ovat muuntuneet liukuviksi ja sukupuolinen identiteetti voi olla muutakin kuin perimiehinen tai yltiönaisellinen. Tämän konservatiivisen ajattelun, että naiset ovat naisia ja miehet miehiä, eli polaaristen ääripäiden väliin voi asettua myös jot...
Käärmeitä ruututarhassa
Teksti: Tuomas Tiainen 28.4.2017 Kuvat: Marc-Antoine Mathieu, Pushwagner, Martin Vaughn-James Sarjakuva kertoo tarinan käyttäen peräkkäin asetettuja kuvia, sanoo yleisesti tunnustettu tosi uskomus. Yksinkertaista kaavaa on helppo noudattaa. Vaikeampaa on poiketa siitä ja tehdä se hyvin. Kolmen sekunnin arvoitus Marc-Antoine Mathieu: 3" (2011) Useimmat sarjakuvantekijät eivät koe tarpeelliseksi väännellä välinettä vieraisiin kulmiin. Ja näin on hyvä, ihminen kun tuntee huomattavasti enemmän vetoa koherentteihin tari...
Utopioiden jälkeen – ARS17: Hello World!
Teksti: Jaakko Uoti 21.4.2017 Kuvat: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen ja Petri Virtanen Ed Atkins: Ribbons (2014) Innolla ja jännityksellä odotetun nykytaiteen suurtapahtuma ARSin tämänkertainen teema on digitalisaation vaikutus taiteeseen. ARS17 – Hello World! -näyttely kysyy, mitä taide kertoo digitaalisesta ajastamme ja millä tavoin. Näyttely kiertää ja kaartaa kuluvan vuosikymmenen puhutuimman nykytaiteen suuntauksen post-internetin ympärillä, laajentaen ilmiön ja näyttelyn teemaksi laveamman digitalisaation. N...
Kiven sisästä katseen kohteeksi – näkyvää ja näkymätöntä taidetta Pariisissa
Martta Heikkilä Pariisin näyttelykevään valikoima kattaa taidetta impressionismista venäläiseen konstruktivismiin (Musée d’Orsay), Pissarrosta (Marmottan-museo) Picassoihin, Pabloon (antropologinen Musée du quai Branly) ja Olgaan (Picasso-museo). Myös nykytaiteesta kiinnostuneelle on valinnan varaa ja näyttelyillä on painavaa sanottavaa – siitä, millainen on ihmisen ja taiteen osa maailmassa. Turvapaikan hakija Vaihtuvia nykytaidenäyttelyjä esittelevässä Palais de Tokyossa on parhaillaan nähtävänä yksitoista...
Kansallista vai kansainvälistä modernia?
Teksti: Nuppu Koivisto 30.3.2017 Kuvat: Hanna Kukorelli (HAM) / Arkkitehtuurimuseo Eliel Saarinen: Julkisivuluonnos Chicagon Tribune Toweriksi (1922) HAMin tuoreen Modernia elämää! Suomalainen modernismi ja kansainvälisyys -näyttelyn kävijää tervehtii taktisesti pienoismalli Eliel Saarisen suunnitelmasta Chicagon Tribune Toweriksi (1922). Valinta on sekä iskevä että lupaava: Saarisen kilpailutyössä yhdistyvät Suomen modernin taide-elämän peruspilarit kosmopoliittisuus, kaupungistuminen ja käytännöllisyys. Ikävä kyll...