Scroll To Top

Kritiikit

Milja Viidan ja Veli Granön monipolvinen ajanlasku
Sini Mononen 8.10.2017 Milja Viita ja Veli Granö: Time Loops – Aikasilmukat (yksityiskohta, 2017) Milja Viita ja Veli Granö harsivat menneisyyttä ja nykyisyyttä yhteen Forum Boxin näyttelyssä, ”TIME LOOPS – aikasilmukat”. Aikamatkailun ja historiallisen dokumentoinnin välineenä heillä on kamera, lasi, filmi, valo ja ääni. Forum Boxin galleriatila on otettu näyttelyssä miellyttävällä tavalla käyttöön. Ulkoa tulvivan valon kulkua sisälle on rajoitettu rakentamalla ulko-oven eteen väliseinä. Hämärässä va...
Vesi leikkii – Ninni Luhtasaaren veistoksia Galleria Huudossa
Teksti: Tuomas Tiainen 28.09.2017 Kuvat: Ninni Luhtasaari Veden kierto on elämän ehto. Ihminen liikuttaa vettä kehittämällä pumppuja, sulkuja ja putkistoja hyödyksi ja huviksi. Keinotekoisimmillaan vesi kiertää pienissä koriste-esineiksi luokiteltavissa sisäsuihkulähteissä. Solina olohuoneessa on luonnotonta, jollain tapaa absurdiakin, mutta rauhoittaa. Virtaava vesi tuo mielihyvää. Vesi liikkuu tamperelaisen Ninni Luhtasaaren (s. 1987) taiteessakin. Helsingin Jätkäsaaren Galleria Huudossa esillä oleva Luhtasaaren nä...
Taidehistorian hetero-oletuksia purkamassa – Queer British Art, 1861–1967 -näyttely Tate Britainissa
Teksti: Nuppu Koivisto 21.9.2017 Kuvat: Tate Britain, Press Office Gluck: Self-Portrait (1942) Britanniassa vietetään tänä vuonna homoseksuaalisuuden osittaisen dekriminalisoimisen 50-vuotisjuhlaa. Niinpä myös merkittävä lontoolainen Tate Britain -museo on nostanut aiheen näkyvästi esille teemanäyttelyn muodossa. Claire Barlow’n kuratoimassa Queer British Art, 1861–1967 -näyttelyssä viime vuosisatojen taidehistoriaa katsellaan ja tulkitaan erilaisten seksuaalisuuksien sekä sukupuolien monenkirjavista avaimenrei’istä....
Anne Koskinen: In Need of a Guardian
Teksti: Jaakko Uoti 14.09.2017 Kuvat: Jussi Tiainen Ajatuksia Anne Koskisen näyttelystä In Need of A Guardian:Anne Koskinen: Clementine, 2015–2017 – Se, miten alakoulun kuvataidetunneilla etsimme koulun läheisestä metsästä sopivan muotoisia kiviä, joille luokassa maalattiin kissan kasvot, häntä ja tassut. – Se, miten puuseppä Geppetto loi sadussa tavallisesta puupökkelöstä veistämällä Pinocchio-pojan. – Twin Peaks -tv-sarjan doppelgänger-hahmot, tiibetinbuddhalaiset tulpat ja sarjan Log Lady, jonka kaik...
Suru, some ja muistamisen estetiikka - The Church of Internet
Teksti: Matti Tuomela 11.09.2017 Kuvat: Simo Karisalo Jokainen tulee kuolemaan. Pian koittaa aika, jolloin sosiaalisessa mediassa on enemmän kuolleiden kuin elävien ihmisten käyttäjätilejä. Tästä lähtökohdasta on syntynyt W A U H A U S -ryhmän viimeisin teos The Church of Internet, joka esitettiin loppukesästä osana Kiasman URB-festivaalia. Yleisö koottiin koko näyttämön kokoisen valkoisen pöydän ympärille. Hämyistä tilaa piiritti sinertävä valo. Jokaisen istumapaikan kohdalla oli kolme kirjekuorta, kaksi must...
Tulvivia maisemia ja ekokriittisiä verkostoja: Rosenström, Laitinen ja Kariranta
Teksti: Sini Mononen 31.8.2017 Kuvat: Jussi Tiainen / Galleria Sinne Maantieteen professori ja ilmastonmuutoksen geofyysisten vaikutusten tutkija Laurence C. Smith kirjoittaa Yhdysvaltain Iowan osavaltion olleen vaikeuksissa: keväällä 2008 Iowassa satoi yhden kuukauden aikana vettä ennätykselliset määrät 136 vuoteen. Tätä kirjoittaessa Yhdysvalloissa sataa jälleen. Teksasia koettelevan hurrikaani Harveyn vuoksi sademääristä kertoviin sadekarttoihin on täytynyt luoda uusi kategoria, ”enemmän kuin 30 tuumaa”. Yhdysvallat e...
Kesä näyttelyissä
Teksti: Martta Heikkilä 10.8.2017 Kuvat: Martta Heikkilä, Mäntän kuvataideviikot / Timo Nieminen, Serlachiuksen taidemuseo / Galleri Susanne Ottesen ja Sampo Linkoneva, Purnu / Laura Lehtinen, Kangasala-talo Luontoa, romua ja ikuisen kesän haaveita Kesä, vuodenajoista odotetuin, on Suomen laajimman kesänäyttelyn teemaksi hyvä valinta. Mäntän XXII kuvataideviikot on kuratoinut tänä vuonna helsinkiläinen kuvataiteilija Pirjetta Brander (s. 1970). Kuten aina Mäntän teosvalikoima on runsas ja kaikki taiteenlajit ovat edustet...
Alituisen katseen alla – Blaue Frau: OBJECT
Teksti: Irene Dimitropoulos 7.6.2017 Kuvat: Liina Aalto-Setälä Näyttelytilan perällä istuu Cookie Monsteria tai nallea muistuttava turkoosi, pörröinen Maskotti (Klara Wenner Tångring), joka tuijottaa mykkänä minua. Tähyilen hermostuneesti ympärilleni ja olento siirtää katseensa taas savikimpaleeseen, jota hän parhaillaan muovaa. Olen Blaue Fraun performanssi-illassa Punavuoressa. Feministisen, normikriittisen vapaan ryhmän uusin projekti OBJECT koostuu näyttelystä ja performanssista. Valokuvaa, installaatiota, valoa ja p...
Absurdi emansipaationa
Teksti: Marissa Mehr 2.6.2017 Kuvat: Bernhard Miettinen Burleski on esitystaiteellinen kokonaisuus, joka hyödyntää monialaisesti tanssin eri lajien ilmaisua ja keinoja. Usein yhdistävä tekijä esitykselle on jonkinasteisen riisuutuminen, muuten burleskiesitys voi pitää sisällään lähes mitä tahansa. Sana burleski (burlesco ja burlesque) juontaa juurensa commedia dell'arten aikaan ja tarkoittaa liioittelua ja pilailua. Burleski on ennen kaikkea teasea, kiusoittelun taitoa, jossa yhdistyvät usein huumori, satiiri sekä yhteiskunna...
--- Kimmo Modig: Siksikö olen paperia, HAM-galleria
30.05.2017 Mustekalan toimitus pyysi Kimmo Modigia valitsemaan itse kriitikon omalle näyttelylleen. Hän valitsi ystävänsä Ilkka Koskisen. Kimmo Modig Social Anxiety Matrix 2, 2016 Kimmo Modig pyysi minua kirjoittamaan kritiikin hänen näyttelystään kun totesin, että hänen taidettaan lienee helpompi ymmärtää, jos hänet tuntee yksityishenkilönä kahdenkymmenen vuoden ajalta. Lupasin kirjoittaa tämän, vaikka minulla ei ole tällaiseen yhtään aikaa eikä mitään kokemusta julkisesta kirjoittamisesta enkä seuraa täm...