Scroll To Top

Kritiikit

Ecce homo – Ajatuksia näyttelystä ”Carte blanche à Tino Sehgal”
Teksti: Jaakko Uoti 14.1.2017 Kuvat: Philippe Parreno / Palais de Tokyo Philippe Parreno: luonnoksia Tino Sehgalin Ann Lee -teoksesta (2016) Tino Sehgal on nykytanssin maailmasta ponnistava taiteilija, joka luo performansseja, tai omien sanojensa mukaan, rakennettuja tilanteita. Sehgalin teoksia ympäröi mystisyyden aura, koska taiteilija ei halua, että hänen teoksiaan kuvataan tallenteisiin tai markkinointimateriaaleihin. Pariisin Palais de Tokyo oli viime syksynä pariksi kuukaudeksi annettu Sehgalin vapaaseen käyttöön, ja koko r...
Performatiivinen protestilaulu – FinnCycling-Soumi-Perkele! sivaltaa Sipilää
Teksti: Sini Mononen 23.12.2016 Kuva: Martta Tuomaala / Myymälä2 Miten kiteyttäisit Sipilän hallituksen tähänastisen kauden? Ahdistaako, turhauttaako, tuntuuko siltä että aggressio patoutuu kireiksi tuntemuksiksi eri puolille kehoa? Martta Tuomaala sanoittaa nyky-Suomen poliittiset tunnelmat FinnCycling-Soumi-Perkele! -installaatiossa (2016), jossa käydään läpi 45 + 6 minuuttia pitkä kuntopyörätunti. Tuskan, hien ja veren maun voi kokea itse polkemalla kuntopyörää samalla, kun seuraa Tuomaalan performatiivista poliitt...
Chat-keskustelu Father Fuckerista
Teksti: Milka Luhtaniemi & Matti Tuomela Kansikuva: Tani Simberg Seuraava arvio perustuu kahden katsojan sensuroimattomaan ja editoimattomaan chat-keskusteluun. Katsojat keskustelevat Hype-kollektiivin Father Fucker -esityksestä, joka esitettiin osana Baltic Circle -festivaalia. Katsojat kävivät eri esityksissä eivätkä ole tavanneet toisiaan projektin aikana. Chat-muotoisen kritiikin idea on lähtöisin Johannes Ekholmin esikoisromaanista Rakkaus niinku (2016). *** 9.11.2016 22:43 Matti Tuomela Moi, ootko tutustunu Baltici...
Vesisängyn estetiikkaa – Corinna Helenelundin Natt igen
Teksti: Saara Karhunen 6.12.2016 Kuvat: Corinna Helenelund / Sinne Corinna Helenelund: Natt igen (2016) Corinna Helenelundin näyttely Natt igen (Yö taas) on tekstiiliveistoksista ja kankaista rakennetuista tiloista muodostuva maisema. Sen väritys varioi punaisen sävyjä: heleää vaaleanpunaista, aniliinia, malvaa, burgundia, persikkaan taittuvaa. Moniosaisesta installaatiosta löytyy teltta, jonne voi mennä sisään ja löytää sieltä juroja, käden muotoisia, jonkinlaisilla jyvillä täytettyjä tyynyjä. Lisää hernepussimaisi...
Teos ei-tietämisen tarpeellisuudesta
Teksti: Milka Luhtaniemi Kuvat: Tani Simberg Esiintyjä seisoo vieressäni aulatilassa ja pyytää kaikkia ottamaan kengät pois ja vakuuttaa: ”Teidän ei tarvitse kannatella tätä.” Seuraamme häntä saliin, jossa jokaista pyydetään liikkumaan tilassa niin kauan kunnes tulee tunne, että haluaa istua. On selvää, että esiintyjät antavat esityksen katsojien käytettäväksi tietynlaisen hyväksynnän kautta: teidän ei tarvitse kannatella tätä, tehkää ja olkaa kuten tykkäätte. Anna-Mari Karvosen, Milja Ahon, Anna Mustose...
Väreily pinnassani – VÄS 30-v-näyttely
Teksti: Helmi Saukkoriipi 10.11.2016 Kuvat: Petri Tuohimaa Lähes mikään ei ole niin huumaavaa kuin havaitsemisen rajapinnoilla liikkuva aistimus, hento tai turruttava. Kokemus, joka vyöryy ensin kehon ympärille ja sitten kehoon täyttäen sen tuntemuksilla ja niistä juontuvilla tunteilla ja muistoilla. Äärirajoilla oleva aistimus haastaa älyn, valtaa koko kehon ja ajatukset, sille voi antautua. Ärsykkeet kutsuvat leikkiin. Teatterikorkeakoulun Valo- ja äänisuunnittelun laitos (VÄS) juhlii tänä vuonna kolmeakymmentä ikävu...
Maailma Mona Hatoumin ruumiin läpi
Teksti: Saara Karhunen Kuvat: Kansallisgalleria, Petri Virtanen / Pirje Mykkänen Taiteilija Mona Hatoumin (s. 1952) elämään kuuluu puhutteleva – ja usein kerrottu – käännekohta, jota on vaikea sivuuttaa yhtenä hänen taiteensa tulkintakehyksenä. Nuori Hatoum oli matkalla Lontoossa kun hänen kotimaassaan Libanonissa syttyi pitkä sisällissota vuonna 1975. Beirutin lentokenttä suljettiin, eikä hän päässyt palaamaan kotiin. Beirutiin jäivät sinne alun perin Palestiinasta muuttaneet vanhemmat. Hatoum asettui Lontooseen, opi...
Pyhyysmotiivi ja runouden teatterillisuus
Teksti: Milka Luhtaniemi Kuvat: Heli Sorjonen Vuodesta 2003 asti toimineen Myllyteatterin esitys Kolga avaa sarjan, jonka tarkoituksena on näyttämöllistää nykyrunoutta. Ensimmäisen esityksen lähtökohdaksi on valikoitunut Tommi Parkon esikoisrunokokoelman Lyhyt muisti, meri (1997) ja sen päätösruno "Kolga". Nimi viittaa Itämeren rannan kallioiseen niemeen, joka oli saarroksissa Neuvostoliiton aikana. Niemen historiaan liittyy useita menetyksen tarinoita, joista yksi on saarella puhutun liivin kielen kuolema. Menetys tulee lähell...
Kiertävät syklit – 1900-luvun estetiikka yhdessä paketissa (Estetiikan klassikot II)
Teksti: Kalle Lampela Estetiikan klassikot II on tuhti lukupaketti. Kyseessä on eräänlainen pienoiskirjasto yksien kansien sisällä, valikoima tekstejä, joilla on pyritty luomaan melkoisen kattava kokonaisuus 1900-luvun estetiikasta ja taiteenfilosofiasta. Kirjan rajaus, modernista postmoderniin, on toki rajaus, mutta varsin laaja. Vaikka sisältö pysyy koossa, lukijalla herää mielessään kysymys, onko rajaukseen sisällytetty enemmän toimittajiensa esteettis-teoreettisia mieltymyksiä mukailevia tekstejä, kuin näkemyksiä...
Kenttäraportti STYX-instituutin innovatiivisesta Neuromaani-tutkimuksesta
Teksti: Kimmo Kallio Kuvat: Valtteri Raekallio 1 Tutkimuksen ensimmäinen päivä, keskiviikko 7.9.2016, kello 19:02. STYX-instituutti, Marian sairaala, Helsinki        1.1 Odotustila Saavun Marian sairaalan pohjakerroksen sisäänkäynnille, jonka yläpuolella on kyltti: "NEUROMAANI".[1] Kyseessä on Jaakko Yli-Juonikkaan samannimiseen romaaniin pohjautuva esitys, jota ohjaaja Valtteri Raekallio kutsuu fyysiseksi mielenteatteriksi. Neuromaani on "esityksen, mielikuvituksen ja todellisuuden moni...