Eläimen jälkeen – After the Animal 4/13

Kysymystä eläimen poliittisesta merkityksestä on käsitelty viimeisen vuoden aikana Suomen kulttuurikentällä ennennäkemättömän paljon. Mustekalan Eläimen jälkeen – After the Animal -teemanumero rakentaa jo käydyn keskustelun päälle pyrkien tarkentamaan sitä kohti tulevaisuuden emotionaalisia ja ekologisia maisemia. Ei riitä, että huomaamme eläimen läsnäolon ja teemme siitä merkintöjä kulttuurin marginaaleihin, kunnes uudet, seksikkäämmät aiheet vievät mielenkiintomme. Kuudennen sukupuuttoaallon kynnyksellä meidän on pystyttävä kuvittelemaan minkälainen maailma meille jää ”eläimen jälkeen”.

Maailma eläimen jälkeen

Terike Haapoja Vaikka eläinoikeuskeskustelun ja -filosofian grand old man Peter Singer lanseerasi sanan spesismi akateemiseen keskusteluun jo yli kolmekymmentä vuotta sitten, on sen valtavirtaistumista saatu

Eläimestä, avoimesta

Perttu Saksa Tuhansin silmin katsoo eläimet avoimeen. Meillä on vain silmät kuin nurinpäin, kuin niitten ympärillä ansat, niitten vapaan pääsyn tiellä. Me ulkopuolisen vain eläimen

Kuudes sukupuuttoaalto

Ilkka Hanski (1) Juice Leskinen, armoitettu lauluntekijä, muistutti meitä siitä, että elämä on kuolemista. Lauluntekijä oli sekä oikeassa että väärässä. Oikeassa sikäli, että yksilöt ovat

Myyty meri

Kuvat ja teksti: Kukka Ranta Euroopan unioni on maailman suurin kalamarkkina-alue ja kehitysavun antaja. Kalastuspolitiikallaan se on ensin tuhonnut omat kalakantansa, ja sitten vienyt Länsi-Afrikan

Trout Fishing in America and Other Stories

Snæbjörnsdóttir/Wilson Bryndis Snaebjörnsdóttir and Mark Wilson in conversation with Ron Broglio Bryndís Snæbjörnsdóttir and Mark Wilson are a collaborative art-practice based in the UK, Iceland