Elokuvista, kritiikistä ja sen opiskelusta 2/07

Tässä numerossa esitellään avant-garde elokuvan pioneeri Jonas Mekas, arvioidaan Kaurismäen elokuvia käsittelevää kirjaa, käydään elokuvissa Kaliforniassa ja arvioidaan Teemu Mäen näyttelyä

Miten kriitikoksi tullaan?

Taiteesta ei ole nykyään pulaa, toisin on sen julkinen arvioimisen laita. Uusia gallerioita ja uusia tekijöitä tulee esiin, mutta juuri kukaan ei ennätä tai voi

Everything will be fine

Halle fuer Kunst cordially invites to Exhibition #2 Alles wird gut/ Everything will be fine Hans Abbing, Aziz Baako, Personal Cinema, Karen Frostig, David Haley,

Elämän riivaamat

Kaisu Koivisto Teemu Mäen (s.1967) teosten pääosassa on elämän pyörteestä hetkeksi pysäytetty ihminen. Ihmisen kuvat tuijottavat herkeämättä seiniltä intensiivisillä katsekontakteillaan. Näyttely on tilanne, jossa yhteen

Kuinka kertoa, miten on?

Happy and Yvette Aki Pohjankyrö Teemu Mäen näyttely tuntuu ensivaikutelmasta lähtien jännitteiseltä. Teokset tuovat esiin ja samalla peittävät suoraan sanomisen ja hienovaraisuuden rajaa. Esillä on

Mäki maalaa ihmisen sokeita pisteitä

Petteri Enroth T.S. Eliot on esittänyt, että taidetta tulisi arvioida kahdessa vaiheessa: ensin teosta tarkastellaan omassa formaalien ja sisällöllisten ehtojensa mikrokosmoksessa ja sen jälkeen tämän

Elokuvaa ravintolan pöydän äärellä

Lauri Timonen: Aki Kaurismäen elokuvat, Otava, 2006 Lauri Timosen kirja antaa taustatietoa Kaurismäen elokuvista, niiden toteutuksen tekniikoista, Aki Kaurismäen tavasta käsittää elokuva ja sen historia,