Mustarinda-numero 3/12

mustarinda.jpg

Tämä Mustekalan numero käsittelee taiteen, ekologian ja talouden suhteita Mustarinda-seuran toiminnan ja ajattelun kautta.

Avantgarden kulttuurihistoria 2/12

avantgarde.jpg

Avantgarden kultturihistorian tutkimus on kehittymässä nopeaa vauhtia ja rantautunut jo Suomeenkin. Numero tarkastelee 20. vuosisadan alun avantgardea taideteorioiden ja filosofian avulla ja pohtii sen merkitystä tänä päivänä.

Design 1/12

design.jpg

Muotoilun ja designin kenttä laajenee jatkuvasti ja hyvän elämän muotoilu on noussut jälleen puheenaiheeksi eri medioissa. Mustekalan Design-numero kysyy, mitä hyvä muotoilu on ja miten sitä voisi arvioida.

Dokumentti ja totuus 4/11

dokumentti.jpg

Mustekalan teemanumero kysyy: mitä on dokumentaarisuus ja miten taiteen todellisuussuhde oikein toimii kaikessa monimuotoisuudessaan? Artikkeleita elokuvasta, dokumenttiteatterista, autofiktiosta, Tosi-TV:stä, hengittämisestä, valokuvapuheesta…

Myytti 2/11

myytti.jpg

Mustekala sukelsi myyttien maailmaan.

Tulevaisuuden taide 1/11

tulevaisuuden.jpg

Mikä on taiteen tulevaisuus kovenevien arvojen maailmassa? Eikö kilpailuvalteista paras ole korkeatasoinen taide-elämä? Mustekalan opiskelijanumero selvittää asiaa.

INTOHIMO 4/10

intohimo.jpg

Mustekalan toimitusneuvosto esittäytyy. Kysymys on yksinkertaisesti intohimosta taiteeseen.

TAIDE JA TALOUS 3/10

talous.jpg

Voiko taidetta ja taloutta sekoittaa vai täytyykö ne pitää tiukasti erillään? Miten käy talouden taikinan kun se kasvaa rajatta? Entä miten käy kun taide lähtee ulos laitoksista ja sekaantuu arkielämän tilanteisiin? Näitä mustekala vatkaa ja leipoo tässä numerossa. Samalla mustekala esittelee ensimmäisenä Suomessa Birgit Jürgenssenin, itävaltalaisen feministitaiteilijan 1970-luvulta.

HENKI JA RUUMIS 2/10

henki ja ruumis.jpg

Mustekala julkaisee uudelleen Maurice Merleau-Pontyn kuulun Cézannen epäily artikkelin ja esittelee laajasti Wassily Kandinskyn taidetta ja teoriaa. Numeron teemoja ovat henki ja ruumis, joita tarkastellaan niin naisten tekemässä taiteessa kuin von Trierin elokuvassakin.