Scroll To Top

Kritiikit

Teos ei-tietämisen tarpeellisuudesta
Teksti: Milka Luhtaniemi Kuvat: Tani Simberg Esiintyjä seisoo vieressäni aulatilassa ja pyytää kaikkia ottamaan kengät pois ja vakuuttaa: ”Teidän ei tarvitse kannatella tätä.” Seuraamme häntä saliin, jossa jokaista pyydetään liikkumaan tilassa niin kauan kunnes tulee tunne, että haluaa istua. On selvää, että esiintyjät antavat esityksen katsojien käytettäväksi tietynlaisen hyväksynnän kautta: teidän ei tarvitse kannatella tätä, tehkää ja olkaa kuten tykkäätte. Anna-Mari Karvosen, Milja Ahon, Anna Mustose...
Väreily pinnassani – VÄS 30-v-näyttely
Teksti: Helmi Saukkoriipi 10.11.2016 Kuvat: Petri Tuohimaa Lähes mikään ei ole niin huumaavaa kuin havaitsemisen rajapinnoilla liikkuva aistimus, hento tai turruttava. Kokemus, joka vyöryy ensin kehon ympärille ja sitten kehoon täyttäen sen tuntemuksilla ja niistä juontuvilla tunteilla ja muistoilla. Äärirajoilla oleva aistimus haastaa älyn, valtaa koko kehon ja ajatukset, sille voi antautua. Ärsykkeet kutsuvat leikkiin. Teatterikorkeakoulun Valo- ja äänisuunnittelun laitos (VÄS) juhlii tänä vuonna kolmeakymmentä ikävu...
Maailma Mona Hatoumin ruumiin läpi
Teksti: Saara Karhunen Kuvat: Kansallisgalleria, Petri Virtanen / Pirje Mykkänen Taiteilija Mona Hatoumin (s. 1952) elämään kuuluu puhutteleva – ja usein kerrottu – käännekohta, jota on vaikea sivuuttaa yhtenä hänen taiteensa tulkintakehyksenä. Nuori Hatoum oli matkalla Lontoossa kun hänen kotimaassaan Libanonissa syttyi pitkä sisällissota vuonna 1975. Beirutin lentokenttä suljettiin, eikä hän päässyt palaamaan kotiin. Beirutiin jäivät sinne alun perin Palestiinasta muuttaneet vanhemmat. Hatoum asettui Lontooseen, opi...
Pyhyysmotiivi ja runouden teatterillisuus
Teksti: Milka Luhtaniemi Kuvat: Heli Sorjonen Vuodesta 2003 asti toimineen Myllyteatterin esitys Kolga avaa sarjan, jonka tarkoituksena on näyttämöllistää nykyrunoutta. Ensimmäisen esityksen lähtökohdaksi on valikoitunut Tommi Parkon esikoisrunokokoelman Lyhyt muisti, meri (1997) ja sen päätösruno "Kolga". Nimi viittaa Itämeren rannan kallioiseen niemeen, joka oli saarroksissa Neuvostoliiton aikana. Niemen historiaan liittyy useita menetyksen tarinoita, joista yksi on saarella puhutun liivin kielen kuolema. Menetys tulee lähell...
Kiertävät syklit – 1900-luvun estetiikka yhdessä paketissa (Estetiikan klassikot II)
Teksti: Kalle Lampela Estetiikan klassikot II on tuhti lukupaketti. Kyseessä on eräänlainen pienoiskirjasto yksien kansien sisällä, valikoima tekstejä, joilla on pyritty luomaan melkoisen kattava kokonaisuus 1900-luvun estetiikasta ja taiteenfilosofiasta. Kirjan rajaus, modernista postmoderniin, on toki rajaus, mutta varsin laaja. Vaikka sisältö pysyy koossa, lukijalla herää mielessään kysymys, onko rajaukseen sisällytetty enemmän toimittajiensa esteettis-teoreettisia mieltymyksiä mukailevia tekstejä, kuin näkemyksiä...
Kenttäraportti STYX-instituutin innovatiivisesta Neuromaani-tutkimuksesta
Teksti: Kimmo Kallio Kuvat: Valtteri Raekallio 1 Tutkimuksen ensimmäinen päivä, keskiviikko 7.9.2016, kello 19:02. STYX-instituutti, Marian sairaala, Helsinki        1.1 Odotustila Saavun Marian sairaalan pohjakerroksen sisäänkäynnille, jonka yläpuolella on kyltti: "NEUROMAANI".[1] Kyseessä on Jaakko Yli-Juonikkaan samannimiseen romaaniin pohjautuva esitys, jota ohjaaja Valtteri Raekallio kutsuu fyysiseksi mielenteatteriksi. Neuromaani on "esityksen, mielikuvituksen ja todellisuuden moni...
Nää saippua ja hammastahna ois nyt sillee, ja se ois sillee teatteria -- Forced Entertainmentin esitykset Table Top Shakespeare ja From The Dark
Teksti: Milka Luhtaniemi Kuva: Hugo Glendinning Englantilainen Forced Entertainment-ryhmä twiittaa hetken päästä: "As you Like it", ja pyytää katsojia avaamaan linkin streamiin. Kuvassa on kokoelma hyllyllä olevista esineistä ja alle on nimikoitu kaikkien tunnistama näytelmä. On Baselin teatterifestivaalin kolmas päivä, ja istun tietokoneen äärellä odottamassa, että esitys Complete Works: Table Top Shakespeare alkaa välittyä livestream-kuvasta. Forced Entertainment on englantilainen vuodesta 1984 toiminut ryhmä, joka ...
Elina Merenmies: ”Elämän henkäys”, Galerie Anhava 1.-25.9.
Teksti: Petteri Enroth 14.9.2016 Kuvat: Jussi Tiainen Elina Merenmies: Lähelle (1995-2016) Elina Merenmiehen uusin yksityisnäyttely ei esittele radikaalisti uudistunutta taiteilijaa vaan, kuten odottaa saattaa, pitkäjänteisen oman näkökulmansa ja tekniikkansa työstäjän. Suuri osa teoksista on viime tai kuluvalta vuodelta, joskin osan kohdalla lukee sellaisia vuosilukuja kuin ”1995–2016” ja ”1999–2015”. Pitkäjänteisyys tunnetusti päteekin Merenmieheen niin yksittäisten maalausten, oman tyylin kuin hänen käyttäm...
Eläimen väkivaltainen historia
Teksti: Sini Mononen 9.9.2016 Kuva: Terike Haapoja Kuvataiteilija Terike Haapoja ja kirjailija Laura Gustafsson pohtivat uudessa yhteistyöprojektissaan Epäihmisyyden museossa (Museum of Nonhumanity) ihmisen ja eläimen välillä olevaa rajaa ja sitä, millaista väkivaltaa tuo raja synnyttää. Ajatus väkivallasta ja rajoista ei ole uusi. Väkivaltaa voidaan hahmottaa juuri eräänlaisena rajana, jonka tuolle puolen astuttaessa ylitetään sosiaalisesti hyväksytty ja lähestytään väkivaltaista kaaosta. Yhtä hyvin väkivaltainen raja...
Keho ja taistelukenttä – Elis Hannikainen: ”Desirable Movement”
Teksti: Jaakko Uoti 1.9.2016 Kuvat: Elis Hannikainen Elis Hannikainen: Desirable Movement (2016) Elis Hannikaisen Desirable Movement pohtii ajankohtaisia poliittisen liikehdinnän, vastarinnan ja liittolaisuuden teemoja. Kenellä on oikeus osoittaa mieltään, kenen ääni nousee esiin? Miten politiikka tai poliittinen liikehdintä on yksityistä? Näyttelyn ja teoksen nimi, ”desirable movement”, haluttu tai toivottu liike, viittaa niin ikään kehojen liikkeeseen kuin poliittiseen liikehdintään, ja tuo esille näiden yhteyttä. ...