20.12.2008 Kari Yli-Annala:
Parhaillaan Forum Boxissa esillä olevassa taiteilijaduo Pink Twinsin (Vesa ja
Juha Vehviläinen) näyttelyssä on useita teoksia, jotka muistuttavat
tekotapojensa (ohjelmointi) ja estetiikkansa puolelta demoskenessä tehtäviä
teoksia. Herää kysymys esitysympäristöistä ja konteksteista – mitä tapahtuu
demoskene-tyyppiselle estetiikalle kun se tuodaan arvotaiteen areenoille? Mutta
toisaalta Pink Twins –duo ei ole identifioinut työtään demoskeneen, vaan
kotistudiovaiheen jälkeen he ovat suuntautuneet ennen kaikkea kuvataiteen
areenoille.
Yhteistä esimerkiksi serbialaisen Kosmoplovci-ryhmän esteettisille pyrkimyksille
tuntuisi pinkkareiden teoksista löytyvän kuitenkin paljon. Huomion kiinnittää
esimerkiksi reaalimaailmasta peräisin olevan kohteen kuvan abstraktointi ja
fragmentaatio kidemäisiksi ja toisiinsa eri tavoin liukuviksi kaasumaisiksi tai
nestemäisiksi alueiksi. Samoin noise-musiikki yhdistettynä visuaalisen maiseman
“glitchiin”, häiriön tai särön estetiikkaan on keskeistä myös Pink Twinsin
teoksissa, joissa syntyy usein pysähdyttäviä liikkeessä olevia
stratifikaatioita sekä yksinkertaisessa monumentaalisuudessaan hämmästyttäviä,
katedraalinomaisia tiloja.
Arkkitehtuuri ja tilallisuus on monin eri tavoin esillä esimerkiksi Forum
Boxissa esillä olevissa teoksissa. Esimerkiksi teoksessa Defenestrator kuvia
teatterirakennusten sisätiloista on abstrahoitu niin että ne näyttävät
raottuvan sivuille vedettävien pienistä siivuista koottujen verhojen tapaan.
Samassa teoksessa sisätilat muuttuvat merkillisen nestemäisiksi kun tekijät
sulauttavat niistä otettujen kuvien eri vyöhykkeitä toisiinsa. Teoksen
vallitseva efekti katsojassa on kuitenkin kohti tulevan liikkeen aikaansaama
huimauksen tunne mitä osaltaan vahvistaa projisoinnin alla olevan näyttelytilan
tiiliseinän pintakuvioinnin järkähtämättömyys suhteessa eteenpäin avautuvaan,
muotoja ja pintoja jatkuvasti eri tavoin fragmentoivaan liikkeeseen.
Kysyn Vesa Vehviläiseltä viittaako teoksen nimi 1990-luvun kuuluisimpiin
kuuluvaan defenestroitumiseen, filosofi Gilles Deleuzen ikkunasta
heittäytymällä tekemään itsemurhaan. Deleuzen tekoa on tulkittu jopa
viimeiseksi positiiviseksi aktiksi tai eleeksi hyvin vaikeassa fyysisessä
tilassa olleessa elämässä. Vehviläisen mukaan defenestraatio
teoksen nimessä käsittelee kuitenkin ikkunasta heittämistä vain hyvin
abstraktilla tavalla.
Sen sijaan teosten liikkuvien muotojen tulkintaa voisi kuitenkin hyvin
harjoittaa deleuzelaisen käsitteistön avulla, esimerkiksi tulkiten teoksia
pehmeiden ja juomuisten (striated) tilojen välillä liikkuvina tapahtumina.
Deleuzen ja Félix Guattarin mukaan nämä kaksi tilan perusmallia esiintyvät
harvoin toisiinsa sekoittumatta ja tämä sekoittuminen tuntuu vallitsevan myös
Pink Twinsien teoksissa – niin teosten laskettujen sisäisten parametrien
maailmassa kuin joskus myös voimakkaassa suhteessa ulkoiseen tilaan.
Niinpä kun leikkisästi jonkun avajaisvieraan “näytönsäästäjäksikin” kutsuma
graafisen mustavalkoinen ohjelmoidun liikkuvan kuvan teos Module kiipeää
gallerian seiniä tarkoin rajatuissa kehyksissään, omassa reviirissään, ulkoa
mereltä tuleva kirkas ja kuulas matalalta tuleva auringonpaiste (on
sunnuntai-iltapäivä noin kello kahden aikaan) osuu siihen ja alkaa filtteröidä
tätä elektronista, ohjelmoiden tuotettua liikkuvaa piirrosta.
Tämä ulkoinen orgaanisen valon invaasio ei yllättäen vähennä elektronisesti
tehdyn teoksen voimaa tai volyymiä, päinvastoin. Sen seurauksena elektroninen
kuva saa ulkopuolisesta fyysisestä tapahtumasta (valo, joka hehkuttaa sitä
vasten gallerian betonista seinää) uuden hohteen (schein), joka nostaa teoksen
projisoinnin kehyksistä kohtaamiseen näyttelytilan konkreettisten elementtien
kanssa. Kuva, valo ja aine kohtaavat hetkeksi maailman, sen ilmentymien ja
havaintomme ehtojen yhteisessä leikissä.
Linkkejä:
Pink Twinsin kotisivut:
http://www.pinktwins.com
Forum Boxin kotisivut:
Pink Twinsin näyttely 5.12. – 5.1.2009. FORUM BOX – Tila taiteelle Käyntiosoite:
Ruoholahdenranta 3a, 00180 Helsinki. Raitiovaunu 6:n päätepysäkki on gallerian
vieressä. Auki ti-pe 11-17, la-su 12-16, ma suljettu.