Audiovisuaalinen taide 7/05

Tässä numerossa käsitellään äänen ja kuvan käyttöä taiteessa poliittiselta ja psykoanalyyttiselta kannalta

Jutut

Pääkirjoitus: Äänen ja kuvan kokemukset

Äänen ja kuvan kokemukset Mustekala headline 18.11.2005 Sirpa Jokinen ja Minna Heikinaho Toisillemme tuntemattomina saimme tehtäväksemme toimittaa Mustekalan audiovisuaalisen numeron. Muutamien tapaamisten jälkeen teimme valintamme: halusimme esitellä kirjoittajia heidän näkymystensä perusteella. Kirjoittajat Ian Helliwell, Ilkka Levä ja Susanna Välimäki ovat uusia tuttavuuksia meille, kuten toivottavasti myös muille kuvataiteen kentällä toimiville. Valintaamme vaikutti kiinnostuksemme siihen miten […]

Surrounding Sound

Surrounding Sound 24.11.2005 Sossa Jorgensen Driving home one afternoon, I was listening to a radio program discussing what music you should not listen to when being in the traffic. British researchers concluded that heavy rock and sounds of car crashes was not recommended. Maybe not surprising? This summer, we hoped that drivers would listen to […]

Audiovisuaalisia tarinoita, Audiovisual Stories

18.11.2005 Dinah Bird, Petri Kuljuntausta, Maria Frepoli Dinah Bird: Coming from a radio background I feel the following story sums up my feelings: Once a journalist asked Orson Welles, which medium he preferred working with, radio or cinema, and he replied: ” Radio, the screen is bigger “. – Dinah-Bird is sound artist in Paris. […]

Experiments with Sound and Image

18.11.2005 Ian Helliwell The majority of my super-8 films involve a significant hands-on element – drawing, scratching and bleaching of emulsion, in a direct physical interaction with the celluloid. My electronic music soundtracks have a direct relationship with that same methodology; starting with a soldering iron and circuit, touching on wires and adding components, then […]

Poliittisen talouden fetissit ja niiden tuhoaminen Tarantinon “Kill Bill” -elokuvissa

18.11.2005 Ilkka Levä ”Yhteiskunta, sitä paitsi, on prosessi, jossa minkä tahansa elävän, suhteellisen hyvin yhteen liittyneen inhimillisen ryhmän tila vaihtelee kiinteän ja – lainatakseni japanilaisten ystäviemme käsitettä – ‘kelluvien maailmojen’ (floating worlds) välillä.” (Turner 1991, vii.) Elokuvaohjaaja Quentin Tarantino nousi pienten budjettien independent -elokuvista valtavirtaan muuttaen molempia genrejä 1990-luvun menestyksellään. Häntä voisi kutsua länsimaisen elokuvan […]

Audiovisuaalisia tarinoita

18.11.2005 Seppo Renvall, Pekka Sassi Seppo Renvall: Olin kerran Katajanokalla, oli aamu ja oli syksyinen kuulas hyvin jyrkkä valo. Olin kävelemässä ja lapset leikkivät lähimmällä leikkialueella. Keinujen vinkuna, valo ja yhtä aikaa kuuluva raitiovaunun kaarroksessa tekemä kirskunta tuntuivat muodostavan kuvan ja äänen, jotka olivat samaa, tähän kokonaisuuteen tuntui kuuluvan myös kylmä ilma. Se oli kokonaisuus, […]

Musiikin ja kuvan sodanvastainen retoriikka Rautaristi-elokuvassa

18.11.2005 Susanna Välimäki Sam Peckinpahin vuonna 1977 ohjaama Rautaristi-elokuva on yksi niitä toisen maailmansodan taisteluelokuvia, joiden viesti on selkeän kriittinen – kyse on sodanvastaisesta sotaelokuvasta. Juuri se, että toisen maailmansodan taisteluelokuva muodostaa niin suuren ja vahvan genren tiukkoine lajipiirteineen (ks. Basinger 2003 [1986]), mahdollistaa lajityypin kriittiset inversiot, vakiintuneiden kaavojen toisin toistamisen, vastakkaisten merkitysten rakentamisen “vanhoilla […]

Mustekalan marraskuun taiteilijat: SheOne ja Kid Acne

24.11.2005 Irmeli Hautamäki Girls, Myymälä 2, 11. -24.11. 2005 Mikä vaivaa marraskuuta? Säntäilen ympäri kaupunkia etsimässä kuukauden taiteilijaa ja totean kerta toisensa jälkeen tilanteen lohduttomuuden. On sivistyneen oloisia ja taitavia maalareita, jotka palaavat menneen maailman maisemiin. Mutta missä on elämä, huolestun. Elämää löytyy Uudenmaankadun Huuto- galleriasta, jossa muiden Huutovideoiden mukana pyöri Heta Kuchkan nauha, jolla […]