Versacen lumous 5/04
Tässä numerossa käsitellään Gianni Versacen muotitaidetta jonka valtamedia kuittasi huorahtavaksi sekä elokuvia ja näyttelyitä joiden sisältö liittyyy homoseksuaalisuuteen
Tässä numerossa käsitellään Gianni Versacen muotitaidetta jonka valtamedia kuittasi huorahtavaksi sekä elokuvia ja näyttelyitä joiden sisältö liittyyy homoseksuaalisuuteen
Ylellisyyttä, moralisoinita ja kohtaamisia palatsissa Mustekala headline 30.11.2004 Irmeli Hautamäki Käydessäni alle kymmenen vuotta sitten Milanossa yritin vierailla kaupungin kuuluisassa Duomossa. Kävijät jonottivat kirkon ulkopuolella vahtimestarien päästäessä ihmisiä sisään vuorollaan. Kun oma vuoroni tuli, vahtimestarit katsahtivat minua ylhäältä alas. Toinen heistä rypisti kulmiaan ja tokaisi : Watch your arms, lady! Hänen katseensa sysäsi minut jonon […]
10.10. 2004 Anna Jensen Kirjoitus on harjoitustyö Helsingin yliopiston Taiteiden tutktimuksen laitoksella järjestetyllä kritiikin perusteet kurssilla. Jouni Kujansuun näyttely Tennispalatsissa on kuin korkeakulttuurinen peep show; tuntuu kuin olisi salaa päässyt katsomaan jotakin hyvin intiimiä, jotakin, mikä yleensä pidetään katseilta suojassa. Prosessinomaisuus, joka syntyy ripustuksesta, sekä siitä, että esillä on kaikkea piirustuksista ja videoista valmiisiin veistoksiin, […]
24.11.2004 Terhi Varonen Rannikon värikylläisten teosten ote on sarjakuvahahmojen lailla karikatyyristävä ja hauska. Vesa- Pekka Rannikon veistokset näyttävät joltakin muulta kuin ovat. Ne on valmistettu läpivärjätystä kipsistä, mutta näyttävät siltä kuin olisivat muovailuvahaa, maalauksia tai pikseleitä. “Naturisti”- veistoksen alaston nainen koostuu kipsisistä värialueista; valokuvassa se näyttää litteältä, maalatulta. Ensialkuun Rannikon teosten äärellä kaikki tuntuu arkiselta […]
3.12. 2004 Veera Berner Kuuntelijan roolillaan taiteilijat ovat halunneet korostaa yksilöllisyyden arvoa. Nykytaiteen museossa esillä olevassa taiteilijapari Dias & Riedwegin näyttelyssä ”Ehkä puhumme samasta” mennään suoraan syvälle ihmisten arkeen. Mauricio Dias ja Walter Riedweg eivät tarkastele tavallisten ihmisten todellisuutta, vaan keskittyvät valtaväestön varjossa ja reunamilla eläviin ryhmiin. Taiteilijapari on pyrkinyt kuvaamaan esimerkiksi seksuaalisia vähemmistöjä, joihin […]
18.10.2004 Raisa Vesterinen Teoksessa ”Puppies” rinnastetaan koiranpennut ja mies, jonka olemus viittaa homoseksuaalisuuteen. Homoseksuaalisuus on marginaalista. Jouni Kujansuun (s. 1964) näyttely ”Nurkan takana” on matka olemassaoloon, ruumiiseen, seksuaalisuuteen, minuuteen, sivullisuuteen ja kuolemaan. Näyttely esittää maailmassaolon epäyhtenäisenä prosessina. Ihmisen olemus ei ole jotain kokonaista, vaan alati kehkeytyvää ja muuttuvaa. Myös feminiinisyys ja maskuliinisuus sekoittuvat; kuitenkin molemmat […]
5.12. 2004 Kati-Maarit Ritvanen Gianni Versacen taiteellisuus ja intohimo omaa työtään kohtaan on ilmeistä. Hänen luomassaan tyylissä näkyy voimakkaasti hänen persoonansa; siinä italialaisuus kohtaa homoeroottisuuden ja perinne nykyisyyden. Gianni Versacen järkkymätön asema muodinluojien huipulla ja muodin historiassa on kiistaton. Design- museon näyttely, joka oli syksyllä 2002 esillä Lontoossa, on selkeä osoitus siitä. Jo näyttelyn kävijämäärät, […]
5.12. 2004 Kati-Maarit Ritvanen ’Ehkä puhumme samasta’ (Kiasma 30.10.2004 – 16.1.2005) on näyttely, jossa aika ja paikka unohtuvat hetkeksi. Olemme tilanteessa, jossa kohtaamme ’toiseuden’ ihmisissä, jotka ovat saaneet huonompiosaisen, muttei kuitenkaan merkityksettömän, roolin. Brasilialais-sveitsiläinen taiteilijakaksikko Dias & Riedweg ovat tuoneet nähtävillemme Kiasmaan kahdeksan vaikuttavaa, sisällöllisesti eheää, videoinstallaatiota, jotka punoutuvat temaattisesti yhdeksi suureksi kokonaisuudeksi. Dias& Riedweg […]
7.10.2004 Kimmo Korhonen Kirjoitus kuuluu harjoitustyönä Helsingin Yliopiston Taiteiden tutkimuksen laitoksella syksyllä 04 käynnissä olevaan Kritiikin perusteiden kurssiin. Näyttelyhuoneen nurkassa on kasa käytettyjen kankaiden sisään ommeltuja luita. Vihertävä värivalo suuntautuu “Luuvalo” nimiseen –teokseen. Vastapäiselle seinälle on ripustettu rivistö seinäkoukkuja esittäviä valokuvia. Ensisilmäyksellä Jouni Kujansuun teokset vaikuttavat yksinkertaisilta, mutta niihin alkaa kaivata merkityksiä. Nurkan takana, seuraavassa […]
24.11.2004 Aila Ahla Gianni Versace osaa totetuttaa jokaisen tätityylistä poikkeavan, hienostuneen ja älykkään naisen toiveen näyttää joskus edes hiukan ”katutytöltä” . Gianni Versacen (1946-1997) näyttely Designmuseossa on näyttelytilaa myöten räätälöity värikkäästi ja persoonallisesti kuten taiteilijan suunnittelemat asutkin. Ensimmäinen vaistonvarainen eleeni näyttelytilaan astuessani on muotiliikkeissä tuttu tunne saada hypistellä maailmankuuluja luomuksia, mutta nyt ollaan museossa! Onneksi […]
20.10.2004 Jaakko Koskinen Kujansuun teoksissa on yhtenäisenä tekijänä staattisuus, paikallaolo. Teokset ovat ja pysyvät paikallaan, vaikka me itse vanhenemme, kasvamme ja rapistumme. Jouni Kujansuun ’Nurkan Takana’- näyttely on asetettu videoita, installaatioita, valokuvia, piirustuksia ja veistoksia. Tennispalatsin jo itsessään steriili ilmapiiri antoi Kujansuun taiteelle sille sopivan ympäristön. Tila oli viileä, niinkuin Kujansuun teoksetkin. Näyttelyyn astuessa vierailijaa […]
10.10.2004 Marjukka Syväterä Jouni Kujansuun Nurkan takana- näyttelyssä Tennispalatsissa on teoksia kymmenen vuoden ajalta, vanhimmat 90-luvun alusta. Teoksia ei ole aseteltu näyttelytiloihin mihinkään aikajärjestykseen, eikä esimerkiksi taiteilijan kehityksen seuraaminen tai eri teemojen etsiminen teoksista kuluneiden vuosien perusteella tunnu mielekkäältä. Välillä teokset eri vuosilta on koottu yhteen niin, että ne luovat vaikutelman yhdestä tilasta, jossa jokaisella […]
30.11. Jaana Cawen Postmodernin hengen mukaisesti Versacen luomistyö perustui lainauksille ja viitteille. Muotitaiteilija Gianni Versacen (1946 – 1997) elämäntyötä esittelevä suurnäyttely on esillä Designmuseossa 16.1.2005 asti. Näyttely on kattavin maailmalla nähty Versacen muotihuoneen kokoelmista koottu katselmus. Näyttelyssä on runsaat 140 asua yli kolmenkymmenen vuoden ajalta. Gianni Versacea voi luonnehtia taiteilijana postmodernistiseksi. Kun modernismiin sisältyi entisen […]
30.11. Niko Haukkala Taiteilijapari Dias&Riedwegin näyttely Kiasmassa haastaa tarkastelijan pohtimaan itseään maailmassa elävänä olentona. Näyttelyn teosten aiheiden punaisena lankana on yksilö ja yksilönä maailmassa olemisen ja toimimisen eri roolit ja ehdot, joiden vastapoolina toimii kokonaisuus: yhteisö, uskonto, jumala. Näyttely pyrkii saamaan taiteen kokijan huomaamaan muissa ihmisissä piilevän samankaltaisuuden, vaikka teoksissa kuvatut ihmiset näennäisesti edustavaisitkin katsojaan […]
30.11. Petra Minn Ehkä puhumme samasta näyttelyssä yksilöä kunnioitetaan kyllä, mutta samalla etsitään yhtäläisyyksiä, yhteisiä puheenaiheita ja käsitteitä. Kiasmassa esillä oleva näyttely Dias & Riedweg: Ehkä puhumme samasta viittaa jo otsikollaan suuntaan, johon liian harva nykytaiteilija on uskaltanut katsoa: itsestä poispäin kohti yhteisyyttä. Kenties se, että kaikki teokset ovat syntyneet brasilialais-sveitsiläisen taiteilijaparin yhteistyönä, selittää osittain […]
25.11.2004 Kati Laakso Muoti kuuluu kiinteänä osana designin yhä kasvavaan merkitykseen ja sen arvostus on vihdoin myös meillä Suomessa nousussa. Gianni Versacen näyttely Helsingin Designmuseossa on Suomessa harvinainen näyttely sikäli, että muoti- eikä etenkään haute couture- vaatetus ei ole kuulunut suuren yleisön pääintresseihin. Muotivaatetusala kykenee elättämään Suomessa tuskin huippusuunnittelijoitamme, ja ulkomaisia design -vaatteita ei usein […]
10.11. 2004 Pessi Levanto *Huono kasvatus’ on jo Almodovarin viidestoista elokuva, mutta ensimmäinen, missä hän suoranaisesti ottaa kantaa Francon aikaan ja siihen, miten se vaikutti sen alla kasvaneisiin ihmisiin, kuten häneen itsensä. Madrid, 1980. Ohjaaja Enrique (Fele Martínez) saa yllättävän vieraan – nuoren näyttelijän (Gael Garcia Bernal), joka tuo mukanaan käsikirjoituksen nimeltä ”Vierailu”. Näyttelijä väittää […]
20.10.2004 Kimmo Korhonen Elokuva asettaa valtakulttuurin ulkopuolelle fiktiivisen maailman, jossa transseksuaalisuus ei ole poikkeus ja homoseksuaalisuus näyttäytyy lähes normina Työtön näyttelijä Ignacio Rodriguez tulee tarjoamaan filmattavaksi elokuvaohjaaja Enriquelle miesten yhteisestä menneisyydestään ammentavaa käsikirjoitusta nimeltä “Vierailu”. Pojat ovat olleet lapsuudessaan 1960 –luvun katolisessa sisäoppilaitoksessa rakastavaisia. Näin alkaa ’La mala education’, Almodóvarin uusin ja omaelämäkerrallisin. Seuraa takauma, […]