Nykytaiteen tutkimus
Tässä numerossa pohditaan mitä on nykytaiteen tutkimus ja ketkä sitä voivat tehdä sekä arvioidaan Aki Kaurismäen elokuvaa Laitakaupungin valot – Lights in the Dusk.
Tässä numerossa pohditaan mitä on nykytaiteen tutkimus ja ketkä sitä voivat tehdä sekä arvioidaan Aki Kaurismäen elokuvaa Laitakaupungin valot – Lights in the Dusk.
”Täytyy yleensä tyytyä siihen, että hänessä [lapsessa] herää jonkinlainen aavistus siitä, että sanoilla kuvatun asiallisen sisällön takana taideteoksessa on jotakin muuta, sellaista, jonka voi vain tuntea ja joka onkin pääasia.” Näin kirjoitti Alfred Lichtwark klassikoksi muodostuneessa teoksessaan Taideteoksia oppimassa, joka ilmestyi suomeksi vuonna 1926. Hampurin taidehallin ensimmäinen johtaja, pedagogi ja taidehistorioitsija Lichtwark (1852–1914) halusi saattaa […]
Taiteen vastaanottaminen tai kokeminen on aina moniaistinen kokemus. Siksi otsikkoni on oikeastaan harhaanjohtava: vain harva nykytaiteen teos puhuttelee pelkästään näköaistia. Katsominen onkin seuraavassa ymmärrettävä laajasti, melkeinpä metaforisesti. Kirjoittaessani katsomisesta kirjoitan tällä kertaa pikemminkin tilanteista, joissa nykytaidetta koetaan. Muutama esimerkki selventäköön asiaa. Marko Vuokolan diptyykkiteos On the Spot I (1999–2000) koostuu kahdesta keltaisesta pinnasta, joista toinen […]
Katselen noin sata vuotta vanhaa Daniel Nyblinin valokuvaa Kaarlo Bergbomista, Kansallisteatteria edeltäneen Suomalaisen teatterin ja Kansallisoopperaa edeltäneen Suomalaisen oopperan perustajasta.Bergbom istuu korkeaselkäisellä tuolilla oikea käsi ajattelijamaisesti ohimolla ja vasen polvella. Hieman pyylevää vartta kiristävässä napitetussa liivissään ja muhkeissa viiksissään Bergbom näyttää hyväntahtoiselta piisamirotan ja torahampaattoman mursun risteytykseltä. Kuvassa hänen päänsä yläpuolella oikealla on ajan merkki, […]
Nykyään tuntuu, että sitä tekevät kaikki: taiteentutkimusta. Joten on melkoisen helppoa vastata, että tekee työkseen nykytaiteentutkimusta. Ja samalla, kun tämän määritelmän itsestään antaa, odottaakin jo seuraava kysymys. Mitä oikein tutkit? Silloin vasta muistaa, että olisi pitänyt vastata toisin. Koska melkein samaan hengen vetoon kuulee jo kysyjän antaman vastauksen: ei tarvitse kertoa, en siitä kuitenkaan mitään […]
Annamari Vänskän tuore väitöskirja on merkittävä puheenvuoro suomalaisessa kuvan- ja sukupuolentutkimuksessa. Artikkelimuotoisen väitöstutkimuksen osahan on ollut jo luettavissa alkuperäisissä ilmestymisyhteyksissään, mutta yhteen koottuna ja laajalla, noin puolet teoksesta kattavalla, johdannolla varustettu väitöskirja on merkittävä tutkimuksellinen tapaus. Vänskän väitöskirja koostuu johdannon lisäksi viidestä artikkelista, jotka ovat ilmestyneet vuosien 2002 ja 2005 välisenä aikana. Esipuheessaan Annamari Vänskä […]
Matthew Barney Drawing Restraint in San Francisco MoMa 6. 23 – 9.17. 2006 Matthew Barney’s exhibition Drawing Restraint, which closed recently in San Francisco MoMa was a total work of art, in which works made with various media: sculptures, performances, videos, photographs and drawings all served to produce a complex, multilayered but unified experience. Barney, […]
Matthew Barney Drawing Restraint San Franciscon MoMassa 23.6. – 17.9. 2006 Matthew Barneyn San Franciscon Momassa vastikään päättynyt näyttely Drawing Restraint (Piirtämis rajoitus) oli kokonaistaideteos, jossa eri medioilla tehdyt teokset: veistokset, videot, valokuvat ja piirrokset tuottivat kompleksisen ja monitasoisen, mutta yhtenäisen kokemuksen. Barney, joka on syntynyt 1967 San Franciscossa, on työskennellyt saman ruumiillisen vastuksen teeman […]
Unlike the two previous films, Lights in the Dusk lacks almost completely the typical wry but reconciling Kaurismäki’s sense of humor due to its theme, which is loneliness. Loneliness, separateness, isolation is a curse in the modern society. The trilogy’s earlier films have pictured a little man, but their protagonists have been part of some […]
Aki Kaurismäen uusin elokuva Laitakaupungin valot (2006) on jatkoa sarjalle, jonka aloitti työttömyyttä kuvannut Kauas pilvet karkaavat (1999) ja joka sai jatkoa asunnottomuuden tai laittoman maahanmuuttajan tilannetta sivuavasta elokuvasta Mies vailla menneisyyttä (2002). Toisin kuin kahdessa edellisessä Laitakaupungin valoissa ei ole lähestulkoon lainkaan Kaurismäen tyypillistä kuivaa, mutta sovittavaa huumoria – elokuvan aiheena onkin yksinäisyys. Yksinäisyys, […]