ONE LOVE -TAITEILIJARYHMÄ KERTOO TR1 TAIDEHALLISSA OLEVAN TEOKSEN LÄHTÖKOHDISTA
One Love -taiteilijaryhmä poisti kesäkuun alussa Tampereen Patosillalta suuren osan lemmenlukkoja, sulatti ne yhdeksi kuutioksi ja asetti teoksen esille Pirkanmaan 5. Triennaaliin TR1 Taidehalliin.
One Love -ryhmän taiteilijat Kaija Papu ja Antti Pussinen avaavat teoksen ajatusta seuraavasti:
”Installaation lähtökohtana oli ihmetys lukosta rakkauden symbolina. Mielestämme rakkauden ei kuulu kahlita vaan vapauttaa. Halusimme muovata lukkometallista veistoksen, joka symbolisoi rakkautta yhdistävänä voimana. Ulkoasultaan rosoinen ja paikoitellen kiiltävä veistos kuvaa mielestämme rakkautta hyvin. Joskus rujokin rakkaus on vahva ja kestävä. Halusimme yhdistää lukot ja näin osoittaa kuinka ne ovat yhdessä voimakkaampia ja kestävämpiä kuin yksin. Muistot ovat immateriaalisia ja niitä ei voi kukaan ottaa toiselta pois. Lukon muodonmuutos ei poista muistoa lukon kiinnittämisestä tai siihen liittyvästä suhteesta.
Olemme kiinnostuneita julkisesta tilasta ja siihen liittyvistä konflikteista. Siitä lähtien, kun lukkoja ilmestyi ne jakoivat kaupunkilaisten mielipiteet kahtia. Toiset pitivät niistä ja toiset olivat niistä närkästyneitä. Tarkoituksenamme ei ollut väheksyä tai loukata kenenkään rakkautta. Tämän takia olemme yllättyneitä tapauksen herättämän rakkaus- ja taidekeskustelun vihamielisyydestä. Pahoittelemme, jos joku lukkonsa laittanut henkilö on loukkaantunut teoksesta. Toivomme, että yhteisöllinen lukkoteos jatkaa vielä elämäänsä.
Tekijä ottaa aina riskin, kun tekee teoksen julkiseen tilaan luvatta. Silloin ei voi tietää mitä omalle teokselle tapahtuu. Se voidaan poistaa, sitä voidaan muokata tai se voi kohdata ilkivaltaa. Lukkojen laittajat ovat ottaneet tämän riskin tietoisesti kun eivät ole hakeneet kiinnittämiselle kaupungin lupaa.
Toivoimme teoksen myös avaavan keskustelua taiteesta. Olivatko kaiteessa olevat lukot taidetta? Entä ovatko lukot nyt enemmän tai vähemmän taidetta kun ne ovat museossa? Olisiko ollut parempi, että kaupunki olisi vienyt lukot romumetalliksi kuin että niistä tehtiin taidetta?
Nimettömyydellä on ollut tarkoitus keskittää huomio tekoon, teokseen ja lukkoihin ilmiönä. Taiteilijoiden anonyymiys viittasi lukkojen laittajien anonymiteettiin. Nyt kun osa lukkojen laittajista on tullut esiin omilla nimillään, halusimme tehdä samoin.
Haluamme myös oikaista joitakin julkisuudessa esillä olleita väitteitä. Kaikki poistamamme lukot sulatettiin teokseen. Teoksella ei ole tavoiteltu taloudellista hyötyä, eikä sen työstämiseen myöskään ole haettu eikä saatu apurahaa. Mediakeskustelussa on puhuttu lukkojen varastamisesta. Varkaudeksi tai teoksen rikolliseksi määritteleminen on oikeuslaitoksen tehtävä.
Keskustelemme parhaillaan Tampereen kaupungin toimijoiden kanssa mahdollisuudesta sijoittaa teos näyttelyn päätyttyä johonkin julkiseen tilaan.”
Teoksen voi nähdä TR1 Taidehallissa 12.8.2012 asti ti-pe 9-17 ja la-su 11-18. Perjantaisin museoon on ilmainen sisäänpääsy ja poikkeuksellisesti myös torstaina ennen juhannusta 21.6. klo 9-16.
Taiteilijoihin voi ottaa yhteyttä osoitteessa: onelovetampere@gmail.com
Lehdistökuva ladattavissa Pirkanmaan 5. Triennaali -näyttelyn kohdalla osoitteessa www.tampere.fi/taidemuseo/media