Gianni Versacen taide – totta vai tarua?

5.12. 2004 Kati-Maarit Ritvanen
Gianni Versacen taiteellisuus ja intohimo omaa työtään kohtaan on ilmeistä. Hänen
luomassaan tyylissä näkyy voimakkaasti hänen persoonansa; siinä italialaisuus
kohtaa homoeroottisuuden ja perinne nykyisyyden.

Gianni Versacen järkkymätön asema muodinluojien huipulla ja muodin
historiassa on kiistaton. Design-
museon näyttely, joka oli syksyllä
2002 esillä Lontoossa, on selkeä osoitus siitä. Jo näyttelyn kävijämäärät,
sekä Lontoossa (300 000) että Helsingissä, indikoivat Versacen elämäntyön laajaa tunnettuutta ja sen herättämää mielenkiintoa.

Tämä elämäntyö jatkuu hänen sisarensa ja muusansa Donatellan ansiosta, joskaan ei
samanlaisena, mutta vahvasti Gianni Versacen luomaa tyyliä mukaillen.

Designmuseon näyttely koostuu sekä alakerrassa sijaitsevista kattauksista, että yläkerrassa sijaitsevista puvuista, joista suurin osa on Giannin käsialaa. Lisäksi
nähtävänä, ja kosketeltavana, on joitain Gianni Versacen kehittelemiä erikoisia materiaali- sovellutuksia.

Tällainen mahdollisuus tutustua Versacen innovaatioihin on erityisen arvokas
materiaalien teknisistä yksityiskohdista
kiinnostuneille jollaiseksi itsekin tunnustaudun.

Tarunomaisista kattauksista suurin osa on Giannin käsialaa, mutta myös Donatellan, jokseenkin hillitympiä, kattauksia löytyy. Astioiden kuva-aiheista ja niiden esitystyylistä voi aistia ironisuutta ja perinteillä leikittelyä, joka oli hyvin tyypillistä Gianni Versacelle. Tämä tyyli oli tietenkin lähtöisin
hänen muotitaiteestaan.

Astiastoissa on kuva-aiheita joista vahvoja ovat kreikkalais-roomalaistyyliset ornamenttikuviot ja tietenkin Versacen logossakin esiintyvä meduusa. Tyypillisintä 1990-luvun Versacea on barokkityylinen musta-kultainen ornamenttikuvio, joka esiintyy alun perin Versacen painokankaissa
ja tuntuu olevan eräs Gianni Versacen lempikuvioista.

Barokki ei ole kuitenkaan ollut ainoa historiallinen tyylisuunta, josta
Versace on hakenut inspiraatiota. Versace rakasti arkkitehtuuria, erityisesti klassista arkkitehtuuria. Tämä on nähtävissä monista hänen töissään käyttämistään koristeaiheista, ja myös joidenkin asujen veistok-
sellisuudesta.

Myös hänen muoti- illustraatioistaan käy ilmi hänen kiintymyksensä klassiseen arkkitehtuurin, jonka elementtejä tai
kokonaisuuksia hän on kuvannut monien illustraatioiden taustoilla.

Gianni Versace tutki taide- ja pukeutumis- historiaa sekä alakulttuureja,
joista hän ammensi ideoita ja joita hän hyödynsi kaihtelematta. Hän yhdisti ennakkoluulottomasti historiallisia elementtejä ja oman aikansa
trendejä, mikä sai muotimaailman useimmiten kuohumaan.

Gianni Versace koetteli niin sanotusti hyvän maun rajoja, mikä ei suinkaan ihastustuttanut kaikkia. Versacella oli tapana ravistella tabuja; esimerkiksi katolinen kirkko
ei ilahtunut, kun hän yhdisti nahkaiseen moottoripyörätakkiin niiteistä tehtyjä ristejä ja Neitsyt Marian kuvia.

Gianni Versacea voisi jopa luonnehtia muotimaailman avantgardistiksi, sillä
hän kohteli traditioita (sekä taiteeseen että pukeutumisen liittyviä) häikäilemättömästi. Mikään ei ollut hänelle niin pyhää, ettei sitä olisi voinut käyttää uudella tavalla.

Versace poikkesi radikaalisti aikalaistensa, erityisesti muiden italialaisten muotitalojen tyylistä. Vertauskohtana voidaan
käyttää mm. periklassista Armania ja neuleisiin erikoistunutta Missonia,
jotka ovat menestyksekkäitä, vanhoja perheyrityksiä.

Versacen suunnittlemeia asuja voisi luonnehtia tasapainotteleviksi, sillä ne hakevat harmoniaa ristiriitaisten elementtien yhdistelmistä hyvän maun rajoja kokeillen,
perinteet ja uusi yhdistyvät kitschmäisesti.

Rohkea yhdisteleminen tekee Giannin tyylistä jäljittelemättömän. Vaikka Donatellan
käytettävissä ovat kaikki Giannin innovaatiot on Versacen tyyli muuttunut huomattavasti sitten Giannin kuoleman 1997.

Donatella sanookin näyttelyn dokumentissa, ettei suunnittelu ole hänen mielestään
vain luomista luomisen vuoksi, vaan se on monien asioiden summa, ja luovuus
on vain yksi osa-alue.

Verrattuna Giannin asuihin Donatellan suunnittelemat asut ovat hillitympiä,
naisellisempia, käytännöllisempiä ja tietyllä tapaa jopa klassisia. Ne ovat myös huomattavasi kaupallisempia kuin Giannin erikoisuudet , joista useat jäivätkin uniikkikappaleiksi, jo hintasakin puolesta.

Gianni Versacen taiteellisuus ja intohimo omaa työtään kohtaan on ilmeistä. Hänen
luomassaan tyylissä näkyy voimakkaasti hänen persoonansa; siinä italialaisuus
kohtaa homoeroottisuuden ja perinne nykyisyyden.

Versace on myös ennakko-
luulottomuudellaan rohkaiseva esimerkki taiteilijasta, joka toteutti töissään omaa näkemystään, luovasti ja ammattiteknisesti. Hän myös onnistui rakentamaan sisarustensa avulla muoti- imperiumin, joka takaa hänen muotitaiteensa kuolemattomuuden.