27.5.2007 Sini Mononen
Tanssi, video ja ääni –teos Betania-talossa Punavuoressa 24.-27.5.
Helsingin Punavuodessa Perämiehenkatu 13:ssa sijaitsevassa Betania-talossa majailee neljä vaihtoehtoiselle teatterille omistautunutta ryhmää. Tunnetuin näistä lienee provokatiivisen yhteiskuntakriittisestä teatteristaan keskustelua taannoin herättänyt Aurinkoteatteri. Yhdessä Sirius-, Mars- ja Venus-teattereiden kanssa nämä taivaankappalein nimetyt ryhmittymät tukevat myös muuta vaihtoehtoista ja kriittistä taidetta. Tänä viikonloppuna ne tarjoavat tilansa italialais-suomalaisen Relativity -teoksen neljälle esitykselle.
Relativity koskettelee ihmisen ja luonnon suhdetta käyttäen samankaltaista raamatullista retoriikkaa kuin Godfrey Reggion Kayaanesqatsi 1970- ja 80-lukujen taitteessa. Siinä missä Kayaanesqatsi kuvitti Vanhaa Testamenttia ja Ilmestyskirjaa saarnaajan julistavalla ja deterministisellä kuvastolla, Relativity lähestyy aihetta vähemmän aggressiivisesti musiikin, liikkeen ja kuvan keinoin. Raamatullinen lähestymistapa ei ole kuitenkaan tästäkään teoksesta kaukana. Tietynlainen vääjäämättömyys ja ennustuksenomaisuus on läsnä aivan alusta asti.
Relativity koostuu Egle Oddon videosta ja tilataiteesta, Marko Timlinin musiikista sekä Giorgio Convertiton koreografiasta ja tanssista. Teoksen dramaturgia kulkee elämän alkulähteiltä kohti nykypäivää ja tulevaisuuden kauhukuvaa jossa ihminen kokee tappion itseään suurempien voimien edessä. Jumalallisesta vesielementistä edetään puhtaaseen luontoon, ihmisen syntyyn ja erkanemiseen luonnosta. Lopulta päädytään valtavaan jätekasaan, jonka alle ihminen hautautuu. Viestinä on: emme hallitse luontoa, luonto hallitsee meitä.
Musiikki ilmentää teoksessa eräänlaista luonnon alkuvoimaa, joka liikuttaa elementtejä. Joissakin kohti vaivutaan pitkäänkin hiljaisuuteen, mutta eräänlainen ambientin ja elektron fuusio pitää kokonaisuutta otteessaan alusta asti. Visuaalisesti musiikki on teoksessa läsnä DJ:n ominaisuudessa. DJ on nähty populaarikulttuurissa eräänlaisena jumalhahmona, joka pystyy rytmillään hallitsemaan muita. Tämä on kuitenkin vain näennäistä. Musiikki määrittelee DJ:n liikkeet ja ottaa lopulta myös tanssijan otteeseensa.
Tanssi ja musiikin rinnalla Oddon videoteos jää hieman taka-alalle. Video pyörii valkokankaalla, jonka eteen on ripustettu muovipulloista tehty verho. Pullot ovat merkittävässä osassa muistuttamassa kierrätyksestä. Universumin sivuilla olevassa Relativityn esittelytekstissä huomautetaan, että luonto on suurin ja vanhin kierrättäjä. Tekijät haluavat tuoda esille näkökulman, että kierrätys ei suinkaan ole uusi keksintö, vaan luonto on harjoittanut omia selviytymisstrategioitaan miljoonien vuosien ajan kierrättämällä ekosysteemejä.
Ajatus on maapallomme tulevaisuuden kannalta optimistisempi kuin Reggion aikanaan esittämä näkemys. Relativity viestii, että luonto on löytänyt kautta historiansa erilaisia keinoja selvitä sille haitallisista lajeista. Ihmiskunnan tulevaisuus voi olla vaakalaudalla, mutta luonto kyllä selviää meistä. Ajatuksen tarkoituksena lienee herätellä nöyryyttä suhteessa elinympäristöömme. Ihminen ei voi hallita kaikkea ja luottaa sokeasti omaan erinomaisuuteensa ja kykyynsä korjata tekemiään virheitä. itsekäs valtataistelu elintilasta muita lajeja tuhoamalla ei välttämättä ole aina elämän jatkumisen ja itsemme kannalta se edullisin.