Symposium ja konsertit ”Uuno Klami ja aikalaiset – Suomen musiikin 1920-luvun modernismi: uusia näkökulmia, tuntemattomia sävellyksiä”
Sibelius-Akatemian kamarimusiikkisali, Pohjoinen Rautatiekatu 9
1.–2.10. 2010
Käsitteellä Suomen musiikin 1920-luvun modernismi on myyttinen kaiku. Keihin viitataan, ja millä perusteella, puhuttaessa tuon kymmenluvun suomalaisista modernistisäveltäjistä? Millaista musiikkia suomalaiset säveltäjät ja säveltäjät Suomessa kirjoittivat varhaisen itsenäisyyden ajankohtana? Millaisissa muodoissa erottuu periodijakoja silloisen nykyhetken, menneisyyden ja tulevan välillä? Miten modernista, modernismista, uutuudesta ja edistyksestä puhuttiin julkisessa ja yksityisessä musiikkikeskustelussa? Miten kansalliset pyrkimykset ja kansainväliset yhteydet ilmenevät musiikissa, sen sanallisessa erittelyssä ja mielipiteenmuodostuksessa? Mikä oli instituutioiden merkitys musiikki-ilmiöiden säätelijöinä? Miten opettajien ja oppilaiden väliset suhteet vaikuttivat uuden ja uudistavan musiikkiajattelun sisältöön ja kehitykseen? Millaisia kontakteja, verkostoja ja ryhmittymiä rakentui säveltäjien kesken uuden ja uudistavan musiikkiajattelun kontekstissa? Miten esittävä säveltaide mukautui uudistaviin ideoihin tai omasta puolestaan edisti niitä? Miten uudistavaan musiikkiajatteluun vaikuttivat yhteydet muiden taiteenalojen kanssa? Missä suhteessa aiheesta aiemmin esitettyjä käsityksiä on aihetta tarkentaa?
Musiikintutkijat pohtivat muun muassa näitä kysymyksiä Uuno Klami -seuran ja Sibelius-Akatemian DocMus-yksikön järjestämässä symposiumissa 1.–2.10. 2010, kun Klamin syntymästä on kulunut 110 vuotta. Tapahtuma seuraa Uuno Klami -seuran vuosina 1990 (toim. Salmenhaara, 1993) ja 2000 (toim. Tyrväinen, 2003) järjestämiä symposiumeja. Sen yhteydessä on mahdollista kuulla Sulho Rannan ja Ernest Pingoud’n harvoin esitettyjä kamarimusiikkisävellyksiä. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy.
OHJELMA
PERJANTAI 1.10.
Symposium
10.00
Avaus
Rehtori Gustav Djupsjöbacka, Sibelius-Akatemia
Tutkija Helena Tyrväinen, Uuno Klami -seura/Helsingin yliopisto
10.30
Helena Tyrväinen (HY), Edistys ja uudistuminen – suomalaista musiikkikeskustelua Versaillesin rauhan jälkeen
Matti Huttunen (SibA), Kansainvälisen uuden musiikin kuva suomalaisessa musiikkikirjoittelussa ennen toista maailmansotaa
12 – 13 Lounas
13.00
Olli-Pekka Tuomisalo (SibA), Uusi soitin uuden musiikin tulkkina – saksofoni Uuno Klamin ja muiden suomalaisten 1900-luvun alun modernistien tuotannossa
Ville Urponen (SibA), Suomalainen urkumusiikki kansallisromantiikan varjossa
14.30 – 15.00 Kahvi
15.00
Marjaana Virtanen (TY), Selim Palmgrenin pianokonsertot modernin konserton kontekstissa
Tuire Ranta-Meyer (Metropolia/JY), Erkki Melartin sävellyksenopettajana henkilöhistoriallisen aineiston ja lehtikirjoitusten perusteella arvioituna
16.30 – 16.45 Tauko
16.45
Tomi Mäkelä (Uni Halle-Wittenberg), Moderni ja ns. antimoderni modernismi 1900-luvulla. Milan Kundera, Alex Ross ja Jean Sibelius
19.00 Konsertti
SULHO RANNAN MUSIIKKIA 1920–1930-LUVUILTA
Meri Siirala, sopraano
Tuomas Lehtinen, baritoni
Siljamari Heikinheimo, viulu
Joona Pulkkinen, sello
Lotta Emanuelsson, piano
Pianotrio (1923)
Surutarten laulu; Les Adieux; Kontrapunktinen sarja
Palava laulu; Prinsessa ja trubaduuri; Rarahu; Autio maa; Pyramiidilaulu; Aziyadé; Tsheremissiläinen laulu; Graciosan laulu
LAUANTAI 2.10
Symposium
10.00
Lotta Emanuelsson (SibA), Sulho Ranta – tuntematon modernisti
Hanna Isolammi (HY), Väinö Raition Antigone esimerkkinä suomalaisesta 1920-luvun musiikin modernismista
11.30 – 11.45 Tauko
11.45
Anne Sivuoja-Gunaratnam (SibA), Aino Ackté Juha-oopperan libretistinä
12.30 – 13.30 Lounas
13.30
Timo Virtanen (JSW/SibA), Dinosaurus ja kameleontti — Jean Sibelius 1920-luvulla
14.15 – 14.30 Tauko
14.30 Luentokonsertti
ERNEST PINGOUD’N LAULU- JA PIANOMUSIIKKIA
Helena Tenhunen, sopraano
Annikka Konttori-Gustafsson, piano
Ernest Pingoud 4 sånger Opus 11
En blomma (Rydberg)
Vattenplask (Rydberg)
Berceuse
Färden i storm
Suite enfantine pour piano
L’Ame d’enfant
La petite aveugle
Le joujou
Berceuse
4 Gripenberg-sånger
Törnekronan
Barcarole
Serenad i Toledo
Återkomsten
Konvallerna (T. Bendix)
Ninon (Gripenberg)
Serenad (från spanskan)
Deux Préludes pour piano
Fyra sånger
Tystnad (N. Gumilev)
På kvällen
Tanke (Th. Tjuttsev)
Hjärtan fjärran och hjärtan nära (Jarl Hemmer)
Päätöskeskustelu
Järjestäjät: Uuno Klami -seura ja Sibelius-Akatemian DocMus-yksikkö
Työryhmä: Matti Huttunen, Annikka Konttori-Gustafsson ja Helena Tyrväinen
Suomen Kulttuurirahaston Kymenlaakson rahaston tuella