Taide ja aktivismi 2/13
Voiko taide muuttaa yhteiskuntaa? Entä miten politiikka vaikuttaa taiteeseen? Mustekalan kesänumerossa puhuttavat paitsi politiikan ja taiteen suhde, myös taide radikaalina aktivismin muotona.
Voiko taide muuttaa yhteiskuntaa? Entä miten politiikka vaikuttaa taiteeseen? Mustekalan kesänumerossa puhuttavat paitsi politiikan ja taiteen suhde, myös taide radikaalina aktivismin muotona.
Pirkko Holmberg Kysymys taiteen ja politiikan suhteesta voi johtaa harhaan ainakin kahdella tavalla. Ensimmäinen on taiteen alistaminen poliittisen agendan palvelijaksi. Silloin taiteen tehtäväksi annetaan kysymysten esittäminen ympäröivästä maailmasta ja mahdollisesti myös vastaaminen niihin, mieluusti poliittisesti oikeaoppisesti värittyneenä. Toinen on taiteen merkityksen näkeminen juuri siinä, ettei sillä ole taloudellista tai poliittista merkitystä. Yhtenä poliittisen taiteen asiantuntijana […]
Jussi Koitela ”Kuukausien neuvotteluiden ja lukuisten sähköpostiviestien jälkeen, kun palkkio oli tiputettu jo puoleen alkuperäisestä, kuulen, että tapahtumat järjestää toinen taho, koska he tekevät ne ilmaiseksi. Huomautukseeni sisällön täydellisestä erilaisuudesta ja taiteilijoita riistävästä tavasta, jolla tämä toinen taho tapahtumat järjestää, ei vastata mitenkään.” ”Sähköpostiviesteissä oltiin kiinnostuneita yhteistyöstä, mutta ei sovittu mitään tarkempaa lähtökohtaa sille. Sovittiin […]
Laura Kokkonen Lahdessa järjestettiin sunnuntaina 28. huhtikuuta nykytaideperformanssi, joka käsitteli Suomen sisällissotaa. Performanssipaikalla Fellmaninpuistossa on ollut sodan suurin vankileiri vuonna 1918. Taiteilija Kaisa Salmen performanssiin Fellmanin pelto – 22 000 ihmisen elävä monumentti osallistui joidenkin arvioiden mukaan jopa 10 000 ihmistä. Teos on myös osa Salmen taiteellista tohtorintutkimusta Aalto-yliopistossa, jossa hän tutkii muun muassa teoksen […]
Marko Pyhtilä Väittelin 2005 aiheenani Kansainväliset situationistit, joka oli myös Liken julkaiseman väitöskirjani nimi. Situationistit olivat ryhmä, joka luopui taiteen tekemisestä vallankumouksen hyväksi. Avantgarderyhmänä aloittanut liike päätyi siihen johtopäätökseen, että myös radikaali avantgardetaide oli itse asiassa modernin spektaakkeliyhteiskunnan – situationistien vihollisen – tyypillinen tuote. Radikaalikin taide voitiin tehdä vaarattomaksi integroimalla se osaksi taidemaailmaa ja/tai ostamalla […]
Riikka Haapalainen Taiteen universaali suuruus on mennyttä päivää. Itse asiassa jo historiallinen avantgarde 1900-luvun alussa peräänkuulutti taiteen lopullista lakkauttamista tai vähintäänkin sen arvon latistamista työvälineeksi, jolla rakentaa yhteistä hyvää arjessa ja elämässä. Nykyään, kun kuka tahansa voi olla taiteilija ja taide itse voi olla melkein mitä, missä ja milloin tahansa, on taiteen käsite kääntynyt tyhjäksi. […]
Katriina Rosavaara Miroslaw Balka: Signaalit / Signals. Kuva: Veikko Somerpuro Voiko taiteella vaikuttaa yhteiskunnalliseen ja poliittiseen päätöksentekoon? Voiko taide välittää viestin ja mahdollistaa muutoksen? IHME-tapahtuma kutsui vuoden 2013 taiteilijaksi puolalaisen Miroslaw Balkan. Vuosittaisten IHME-teosten ajatuksena on tarjota kansainväliselle taiteilijalle mahdollisuus kokeilla Helsingissä jotakin uutta. Balkan mukaan nykytaiteilijan tehtävä on luoda mahdollisuuksia mielipiteiden vaihtoon ja tarkastella […]
Jussi Suvanto January 16, 1969 an event took place in Wenceslas Square in Prague. As a political protest against censorship imposed by the Communist regime in Czechoslovakia, the twenty-year-old student Jan Palach committed suicide by self-immolation, the act of setting oneself on fire. According to Palach’s letter to authorities, this was to be the first […]
Pirkko Holmberg & Sampsa Pirtola Seuraavassa Mustekalan haastateltavana on ”maailman tuntemattomimman supertähden”, I-Landin presidentin ja Folk´n roll artistin – Immanuelin manageri Sampsa Pirtola. Keskustelu polveilee taiteen ja yhteiskunnallisuuden kautta Immanuelin mysteerien täyteiseen elämään. Mukana on myös kuva- ja videokooste Immanuelin toiminnasta. Pirkko Holmberg: Kuka on Immanuel? Mistä hän on peräisin? Taidemanageri Sampsa Pirtola Sampsa Pirtola: […]