Dokumenttielokuvia Kongosta Kiasmassa tammikuussa 2011

DocPointin laaja Kongoa esittelevä esityssarja Kiasmassa tammikuussa 2011

10. DocPoint  Helsingin dokumenttielokuvafestivaali esittää Kongoa
käsitteleviä dokumenttielokuvia 25.30.1.2011 Kiasmassa. Festivaalin
ohjelmiston päähuomio kohdistuu 50-vuotista itsenäisyyttä juhlivan
Kongon nykytilaa esittelevään laajaan dokumenttielokuvasarjaan.
Tarunhohtoinen, mystinen ja suurien inhimillisten katastrofien luoma kuva
lähes Euroopan kokoisesta valtiosta johdattaa katsojan syvälle Afrikan
ongelmien ytimeen. Esityssarja aloittaa Kiasma-teatterin Afrikka-aiheisten
esitysten sarjan, joka huipentuu huhtikuussa alkavaan ARS 11 -näyttelyyn.

Suuret luonnonrikkaudet, timantit ja kulta ovat aina määrittäneet
tämän yhä luonnonvaroiltaan äärimmäisen rikkaan maan kohtaloa.
Inhimillinen kärsimys, valtion luhistuminen ja yhteiskunnan hajaannus
palvelevat edelleenkin länsimaiden tarpeita. Dekadenssi näkyy myös
sarjan elokuvissa ja korostuu erityisesti näytösten alkukuvina
nähtävissä Belgian Kolonialistisen arkiston lyhytelokuvissa. Maan
erittäin vaikea nykytilanne juontaa juurensa kolonialismin irvokkaimpaan
ajanjaksoon Belgian kuninkaan Leopold II:n omistamana vapaavaltiona. Nimen
irvokkuus jatkuu lähes samanlaisena nykyisen Kongon Demokraattisen
Tasavallan aikana.

Kongo-sarjan dokumenttielokuvat keskittyvät nykyaikaan. Tekijöinä ovat
sekä kongolaiset elokuvantekijät että entisen siirtomaaisäntien,
Belgian ja Hollannin, dokumentaristit. Berliinin elokuvajuhlilla suurta
huomiota saanut episodielokuva Congo in Four Acts on koottu kongolaisten
elokuvantekijöiden lyhytelokuvista. Ne kuvaavat pääkaupunki Kinshasan
arkipäivän tapahtumia suurella ironialla. Jättimäisen kaupungin arki
näyttäytyy meille hyvin erilaisena: sähkökaapelit lojuvat
suojaamattomina kadunvarsilla, alkeellinen sairaanhoito toimii ikään kuin
sivilisaation raunioilla.

Elokuvat, kuten Ilse ja Femke Van Velzenin Weapon of War, nostaa esille
länsimaisesta näkökulmasta kaikkein käsittämättömimmän: naisten
aseman yhteiskunnassa. Turvallisuus, oikeus omaan kehoon ja raiskauksien
arkipäiväisyys johdattavat katsojan kysymään, mitä maan historiassa on
tapahtunut, kun monet hylkäävät moraalin ja miten muutos kohti
sivistysvaltiota on kääntynyt muutokseksi yhä suurempaa hajaannusta
sekä yhteiskunnan että yksittäisen ihmisen tasolla.
Dokumenttielokuvasarja tutkii, miten hajaannuksen keskellä ihmiset
elävät arkipäiväänsä Kongossa. Kuinka elämässä voi tyydyttää
edes perustarpeet?

DocPointin vieraaksi saapuvan Djo Tunda Wa Mungan elokuva State of Mind
matkaa ihmisen psyyken perustalle. Elokuvan päähenkilön, psykoterapian
pioneerin Albert Pesson mielestä inhimilliseen perusturvallisuuteen kuuluu
neljä tekijää: ruoka, turva, oma fyysinen paikka ja usko tulevaisuuteen.
Yksikään näistä tekijöistä ei toteudu yleisesti tämän hetkisessä
Kongossa, mutta tästä huolimatta positiivisiakin asioita tapahtuu. On
liikuttavaa nähdä, että ihmisen voimaannuttaminen, oman trauman
läpikäyminen ja eteenpäin näkeminen ovat askelia ehyempään psyykeen.
Elokuva Kinshasa Symphony kertoo pääkaupungissa toimivasta
sinfoniaorkesterista. Se esittää tunnettuja klassisen musiikin
merkkiteoksia esim. Carmina Buranaa, huolimatta siitä että ehjät
soittimet ja välillä jopa sähköt puuttuvat. Musiikin voima jättää
mielen avoimeksi: ehkä länsimaiden jättämässä perinnössä on jotain
hyvääkin.

Kongo-elokuvasarjan lisäksi DocPoint järjestää festivaalilauantaina
29.1.2011 Kongo-aiheisen seminaarin, jossa muun muassa ohjaaja-tuottajat
Djo Munga sekä Ilse ja Femke van Velzen keskustelevat Kongon nykytilasta.

Lisätietoja ja kuvapyynnöt:
Emma Taulo
Tiedottaja, DocPoint  Helsingin dokumenttielokuvafestivaali
puh. 050 3212246, sähköposti: press@docpoint.info