kuratointi.jpg

Kuratointi 3/13

Ajopuu vai koskivene? Vai kenties pelastuslautta? Millainen on kuraattorin osa taidemaailman nykytodellisuudessa? Kenellä on valta käsissään, ja miten kuraattori vaikuttaa kuvien ja diskurssien keskellä? Lue tuoreet puheenvuorot Mustekalan uudesta kuratointinumerosta!

Jutut

Kuraattorin valta

Martta Heikkilä ja Laura Kokkonen Kun keskustelee taiteilijoiden kanssa kuraattorin merkityksestä, huomaa pian, että kuraattori tarkoittaa monia asioita. Osalle taiteilijoista kuraattori on korvaamaton mahdollisuuksien tarjoaja, luotettu työtoveri, jopa ystävä. Toisille käsitys kuraattorista voi kuitenkin – kärjistetysti ilmaisten – olla taiteilijan työtä enemmän tai vähemmän mielivaltaisesti hyödyntävä, tekijän ajatuksista piittaamaton henkilö, joka käyttää teoksia omien ideoidensa […]

The arts, the critics and the rabbit holes – The necessity of unstableness

Hanna Ohtonen The thought process behind this article was initiated by a comment from a colleague in curating, who stated that we, the students of CuMMA, are so critical towards the Finnish art field that we will quite surely meet difficulties in finding employment within it. This statement stayed with me, as I could not […]

Involvements – A short introduction to curating between entanglement and solidarity

Nora Sternfeld In the past few years, the term ”curator” has been booming. Organizing things within the cultural arena is increasingly being called ”curating.” But what does it really mean? Curating is both a theoretical and practical activity that creates something for the public by using visual and discursive means. Curators research, conceptualize, produce, negotiate, […]

Tulkinnanvapaudesta vuorovaikutukseen

Helena Björk Galleria Sinnessä esitettiin keväällä 2013 kuratoimani näyttely Copy, Paste, Add Layer. Näyttely sai alkunsa myöhäissyksyllä 2011, kun vaikutuin Ane Mette Holin ääniteoksesta The Concept of Clouds (That Will Never Exist) Oslossa. Kaiken taustalla oli halu jakaa kokemus. Mietin kuumeisesti, kuka voisi esittää teoksen Suomessa, kunnes keksin: voisinhan itse toteuttaa näyttelyn freelance-projektina. Tästä lähti […]

Where good art is born

Julia Nyman Ever since the concept of art as we know it was developed in the 18th century – when art forms such as music, painting and sculpting were collected under the title art – the classification of any particular work of art as good or bad has been heavily discussed along with the question […]

Älä ajattele vaaleanpunaista elefanttia – seksuaalisuus ja sukupuoli näyttelytilassa

Marianne Niemelä Yksi kuratoinnin keskeisistä tehtävistä on harkita, kuinka paljon omaa näkökulmaa haluaa tuoda esille. Yleisön kiinnostuksen ylläpitäminen on haasteellista, ja näyttelystä tulee helposti liian informaatiopainotteinen. Varsinkin, jos sanottavaa on paljon. Enemmän näkee kuitenkin sitä, että sanottavaa riittäisi, mutta teosten tulkitsemista on haluttu välttää viimeiseen asti. Näin saattaa käydä varsinkin, kun keskustelua pitäisi käydä aroista […]

Yhteys, jakaminen ja yhdessäolon kuratointi / Curating togetherness: sharing the sense of being-with

Saara Hannus Vietin kesän Berliinissä työharjoittelussa. Olin paljon yksin, ja suuren osan yksinäisestä ajasta odotin jotain: odotin joko ajan kulumista tai jonkun yhteydenottoa. Halusin olla yhteydessä, yhdessä. Kaipasin yhteisöä. En löytänyt yhteisöä kadulta enkä työpaikalta. En löytänyt sitä deittisivustolta, mutten myöskään näyttelyiden avajaisista. Näin paljon taidetta, jota en todella kohdannut. Tapasin ihmisiä, joita en todella […]