Surrealismi 2/06

Surrealismia Suomessako? Kyllä, mutta vain Mustekalassa

Jutut

Pääkirjoitus: Surrealismia – ties missä

Surrealismia – ties missä 28.3.2006 Timo Kaitaro Suomi esiintyy ranskalaisessa kirjallisuudessa usein kaukaisuuden ja tuntemattomuuden metaforana. Tällaisena se esiintyy myös surrealistirunoilija André Bretonin teoksessa ”Les vases communicants” (1932). Breton kertoo, kuinka hän herätessään, unen ja valveen välisessä tilassa, oli kuullut hypnapompisena hallusinaationa lauseen ”Pohjolan äärimmäisillä perukoilla, savuttavien lamppujen alla…harhailee, sinua odottaen, Olga”. Herättyään Bretonin ensimmäinen […]

MIELIKUVITUKSEN ALKEMIAA, HARHARETKIÄ JA EKSYMISIÄ – kuvaus erään kirjailijan tiestä seudulle joka ei ole paikka

28.3.2006 Jyrki Vainonen Luentosali on suuri, paikalla lisäkseni viitisenkymmentä ihmistä. Muutaman penkkirivin päässä, alempana, hurisee diaprojektori. Kuvat valkokankaalla vaihtuvat, ovat vaihtuneet jo hyvän aikaa, kun öljyvärein ikuistetut kohtaukset Euroopan historiasta tai vuoristo- ja alankomaisemista ovat välkkyneet silmiemme edessä ja puhutelleet aistejamme. Korvissamme ovat kaikuneet milloin taistelutantereiden äänet – peitsien kalahdukset, sotahuudot ja tykkien jylähdykset –, […]

SURREALISMIA SUOMALAISESSA KUVATAITEESSA 1930-, 1940- JA 1950-LUVUILLA. Turun koulun perintö

28.3.2006 Ulla Vihanta Surrealismin edellytyksistä 1920- ja 1930-luvun Suomessa Pariisissa 1924 André Bretonin johdolla perustetun surrealistiryhmän ajatukset levisivät nopeasti Eurooppaan, mm. Belgiaan, Jugoslaviaan, Tsekkoslovakiaan, Romaniaan ja Tanskaan. Myös Ruotsiin surrealismi kotiutui jo 20-luvun lopulla. Suomessa surrealismi oli 20-luvulla lähes tuntematon ilmiö. Yhteiskunnallisista ja kulttuuripoliittisista syistä johtuen suomalaistaiteilijat eivät pystyneet hahmottamaan sodanjälkeisen Ranskan taide-elämässä tapahtunutta murrosta. […]

André Breton, taiteen rakastaminen ja museot

Timo Kaitaro 8.9. 2003 André Breton, joka omisti elämänsä surrealistiselle liikkeelle, toimi myös kuvataidekriitikkona. Surrealistinen kuvataide ei toteuttanut mitään valmista teoriaa, sillä surrealismin syntyessä kenelläkään ei ollut käsitystä siitä, millaista surrealistinen kuvataide voisi olla – tai olisiko se edes mahdollista. Myytti runoilija André Bretonista (1896-1966) ”surrealismin paavina”, joka despootin ottein hallitsi surrealistista ryhmää sekä kansainvälistä […]

Surrealismi Suomessa: väärinkäsityksiä, viiveitä, vaikutteita

28.3.2006 Timo Kaitaro Vaikka surrealismi syntyi Pariisissa, se levisi lopulta hyvin laajaksi kansainväliseksi liikkeeksi. Surrealistiryhmiä toimi useissa maissa, mm. Belgiassa, Britanniassa, Tshekkoslovakiassa, Unkarissa ja Romaniassa. Surrealismin vaikutus levisi muutenkin laajalti, Japanista – Ruotsia ja Egyptiä unohtamatta – New Yorkiin. Suomessa ei koskaan ole toiminut varsinaista surrealistiryhmää. Kuitenkin surrealismin jälkiä voi löytää myös täkäläisestä kulttuurielämästä. Surrealismin […]

”Ihminen on enemmän kuin kone” – Väinö Kirstinän haastattelu, maaliskuussa 2006

28.3.2006 Timo Kaitaro TK: Olet kääntänyt André Bretonin Surrealismin manifestin suomeksi. Olet myös varustanut sen esipuheella, joka on varmasti monille suomalaisille lukijoille muodostunut kiinteäksi osaksi manifestia (olen joskus etsiessäni turhaan muistelemaani manifestisitaattia hoksannut lopulta, että sehän olikin Kirstinän esipuheessa). Manifestin innostuneesta ja innostavasta esipuheesta saakin vaikutelman, että kyseessä ei ollut pelkästään tilaustyö, vaan että surrealismi […]

MUSTEKALAN MAALISKUUN 2006 NÄYTTELY: Katse on valoa. Anne-Karin Furunesin näyttely Galerie Anhavalla 2.4 . 2006 asti

26.3.2006 Sirpa Jokinen Kasvokuvat etäiseltä ajalta virittävät tunnelman Anne-Karin Furunesin näyttelyssä. Menneisyyden läsnäolon tuntu on voimakas, vaikka se ei synny ilmeisin keinoin. Kuvissa ei ole nähtävissä mitään tiettyyn aikakauteen viittaavaa. Niissä näkyy katse naisen kasvoilla, ja se on erilainen kuin nykypäivän naisen katse. Seison keskellä näyttelytilaa ja ymmärrän, että nämä naiset kuvissa eivät katso minua. […]