elokuvista.jpg

Elokuvista, kritiikistä ja sen opiskelusta 2/07

Tässä numerossa esitellään avant-garde elokuvan pioneeri Jonas Mekas, arvioidaan Kaurismäen elokuvia käsittelevää kirjaa, käydään elokuvissa Kaliforniassa ja arvioidaan Teemu Mäen näyttelyä

Jutut

Miten kriitikoksi tullaan?

Taiteesta ei ole nykyään pulaa, toisin on sen julkinen arvioimisen laita. Uusia gallerioita ja uusia tekijöitä tulee esiin, mutta juuri kukaan ei ennätä tai voi arvioida uutta, tai kohta enää vanhaakaan taidetta. Painettu media on kriisissä, se tuijottaa kannattavuuslukuihin. Kritiikki ei ole suurten massojen lempiruokaa, siksi sen osuus on pienentynyt päivälehdissä. Saattaa johtua enemmän ammattiyhdistyspolitiikasta […]

MUISTIINPANOJA – ikinuori Jonas Mekas

”I have no idea what winds are driving me, and where. But I chose this way, this way without directions. I chose it myself and here I am.” Jonas Mekas elokuvansa Lost, lost, lost (1976) ääninauhalla Tampereen elokuvajuhlien päävieraaksi vuonna 2007 kutsuttu avantgarde-elokuvan aktivisti, 84-vuotias Jonas Mekas elää tätä päivää kuten hän on aina tehnyt. […]

Elokuvaa ravintolan pöydän äärellä

Lauri Timonen: Aki Kaurismäen elokuvat, Otava, 2006 Lauri Timosen kirja antaa taustatietoa Kaurismäen elokuvista, niiden toteutuksen tekniikoista, Aki Kaurismäen tavasta käsittää elokuva ja sen historia, sekä hänen tavastaan käyttää elokuvan kieltä omien töidensä sisältönä. Timosen kirja käsittelee Aki Kaurismäen elokuvia, mutta koska niiden kuvauspaikkoina ovat niin usein olleet Helsingin tutut kadunkulmat, huomaan lukijana syöksyväni aikakoneella […]

Das leben den Anderen, Toisten elämät – Taiteen vastaus väkivallalle

Saksalaisen Florian Henckel von Donnersmarckin elokuva Das Leben den Anderen (2006), (suomennettu nimellä Muiden elämät) on merkillinen katsomiskokemus. Elokuva kertoo Itä-Saksan viimeisistä ajoista ja sen pahamaineisesta tiedustelupalvelusta Stasista. Näistä lähtökohdista tehdään tavallisesti rikoselokuvia, mutta Toisten elämät on myös enemmän kuin poliittinen elokuva. Sen tapahtumat on sijoitettu taiteilijamaailmaan, poliisi on urkkimassa taiteen tekijöitä. Elokuvan hämmentävyyttä on […]

HISTORIAN JA YMPÄRISTÖN UUDELLEENNÄKEMINEN KIASMAN MAISEMA -näyttelyssä

Kiasman kokoelmanäyttely Maisema avautui jo vuoden 2006 syyskuussa. Näyttely esittelee yli kuudenkymmenen suomalaisen ja ulkomaisen nykytaiteilijan teoksia. Helmikuun lopulla päätän vihdoin poiketa galleriakierrokseltani ja tutustua pääkaupunkimme nykytaiteen museon näkemykseen ympäristöstä ja sen esittämisestä. Nancy Holtin ja Robert Smithsonin Itärannikko länsirannikko –videoteos (1969) toimii avaimena Maisemaan: Siinä kaksi taiteilijaa kiistelee taiteen olemuksesta. Los Angelesin auringosta tuleva […]

Mäki maalaa ihmisen sokeita pisteitä

Petteri Enroth T.S. Eliot on esittänyt, että taidetta tulisi arvioida kahdessa vaiheessa: ensin teosta tarkastellaan omassa formaalien ja sisällöllisten ehtojensa mikrokosmoksessa ja sen jälkeen tämän arvojärjestelmän ulkopuolelta. Teemu Mäen kohdalla tämä ei tunnu mahdolliselta tai edes perustellulta. Hänen tapansa selittää elämä biologisena ja arvoista irrallisena prosessina ja tempaista vastaanottaja armotta mukaan luomaansa satunnaisuuksien myllyyn on […]

Spektaakkelia, perhe-elämää vai mahdotonta filosofointia? – Teemu Mäki Forum Boxissa 5.1.-28.1.2007:

Aino Korvensyrjä Näyttelyn Millaista on/ How it is huomiotaherättävin teos on suurikokoinen triptyykki Vittupää/The Pussyhead. Se vetää puoleensa kuin jättimäinen tv-ruutu. Ihmistyhjiö on maalauksessa asetettu kahden kovan väliin, oikealta puolelta sitä ahdistaa kapitalismin kylmä koneisto, vasemmalta systeemin pehmeä puoli, mielihyväteollisuus. Sama asia lopulta, minkä tämä merkitysten latauma, sanojen ja kuvien paljous pyrkii paljastamaan. Informaatio tunkee […]

Kuinka kertoa, miten on?

Happy and Yvette Aki Pohjankyrö Teemu Mäen näyttely tuntuu ensivaikutelmasta lähtien jännitteiseltä. Teokset tuovat esiin ja samalla peittävät suoraan sanomisen ja hienovaraisuuden rajaa. Esillä on suuri määrä töitä: maalauksia, muotokuvia, seinän täyttävä piirros, jättimäinen triptyykki, kaksi videoteosta ja valokuvia. Ensimmäistä kertaa näytteillä on myös Mäen grafiikkaa, viidentoista syväpainovedoksen valikoima. Kaikki teokset on toteutettu perinteisille kaksiulotteisille […]

Elämän riivaamat

Kaisu Koivisto Teemu Mäen (s.1967) teosten pääosassa on elämän pyörteestä hetkeksi pysäytetty ihminen. Ihmisen kuvat tuijottavat herkeämättä seiniltä intensiivisillä katsekontakteillaan. Näyttely on tilanne, jossa yhteen kokoontuneiden ihmisten läsnäolo pakottaa tarkastelemaan toinen toistaan ensin vaistonvaraisesti, eläimellisesti: mies vai nainen, nuori vai vanha, tuttu vai tuntematon. Vasta sitten tulee tarkemman katsomisen ja yksityiskohtien vuoro. Näyttely muodostaa tilanteen, […]

Millaista on? Teemu Mäen taide Samuel Beckettin teemasta

Kaisa Aho Sivilisaatio on ”elämää kuolleena.” Se on tarkoituksetonta kuin tähtien kulku tai maan kiertoliike. ”Sitä voidaan ihailla tai surkutella – mutta se on olemassa,” kirjoittaa Oswald Spengler viime vuosisadan alussa. Sata vuotta myöhemmin Teemu Mäelle ei enää riitä länsimaisen ihmisen kohtaaman tyhjyyden pelkkä toteaminen. Aiheeseen on suhtauduttava kiihkeästi ja äänekkäästi. Mäen näyttely kulkee Samuel […]

Everything will be fine

Halle fuer Kunst cordially invites to Exhibition #2 Alles wird gut/ Everything will be fine Hans Abbing, Aziz Baako, Personal Cinema, Karen Frostig, David Haley, Jenny Hislop, Karen Heald and Chris Bird-Jones, Jokinen, Pascal de Lavergne, Roman Ondak, Aviva Rahmani, Eleonore Straub Art program of the Conference of the European Sociological Association (ESA) / Research […]

ZIZEK -SEMINAARI 14.4. 2007

*** ZIZEK JA PARALLAKSI Seminaari lauantaina 14.4.2007 Helsingin yliopiston Päärakennus, Sali 7 Vapaa pääsy. Tervetuloa! Yhteydenotot: janne.kurki@helsinki.fi linkki käsiohjelmaan PDF-muodossa: http://www.mv.helsinki.fi/home/ktkallio/zizekohjelma.pdf *** Slovenialaista Slavoj Zizekiä (1949–) on hänen lähes kaksikymmentä vuotta kestäneen kansainvälisen uransa aikana ehditty kutsua niin kulttuurintutkimuksen Elvikseksi, Ljubljanan jättiläiseksi kuin akateemiseksi rocktähdeksi mutta toisaalta myös yhdeksi aikamme pysäyttävimmistä, oivaltavimmista ja tärkeimmistä ajattelijoista. […]

ALLEKIRJOITA VETOOMUS RIIPPUMATTOMAN TAIDEOPETUKSEN PUOLESTA

Osoitteessa http://proarte.vetoomus.org on 11.4.2007 julkaistu vetoomus, joka vastustaa Taideteollisen korkeakoulun liittämistä Raimo Sailaksen työryhmän suunnittelemaan huippuyliopistoon. TaiKin hallitus päätti keskiviikkona 11.4.2007, että korkeakoulu tulisi liittää osaksi huippuyliopistoa. Vetoomuksen alullepanijoiden mielestä hallituksen kannan ei voi katsoa edustavan opiskelijoiden ja henkilökunnan mielipidettä yhdistymisestä. Korkeakoulun hallitus ei missään vaiheessa pyytänyt koulun osastoneuvostoilta kantaa itse yhdistymiseen, vaan ainoastaan hankkeen […]

Là-bas→ Hyper Center Simulation for Revolution _ Performance and Its Discontents

Pannuhalli, Kaapelitehdas & Ruoholahti, Helsinki 4.-6.5.2007 Galleria Välivuosi, Helsinki, 4.-9.5.2007 Là-bas→ Hyper Center on Helsingin Kaapelitehtaan Pannuhallissa ja sen ympäristössä järjestettävä kolmipäiväinen tapahtuma performanssi- sekä ääni- ja mediataide-esityksille, jotka tavalla tai toisella heijastavat sekä kansainvälisen elävän nykytaiteen olennaisimpia piirteitä että niitä globaaliin kapitalismiin liittyviä ilmiöitä jotka tekevät tämänkaltaiset sitä kritisoivat tapahtumat mahdollisiksi. On syytä keskustella […]