Edelfelt -spektaakkeli 1 1/05
Tässä numerossa käsitellään Ateneumin syksyn 04 spektakulaarista Edelfelt -juhlanäyttelyä
Tässä numerossa käsitellään Ateneumin syksyn 04 spektakulaarista Edelfelt -juhlanäyttelyä
Spektaakkeli -Albert ja marginaali-Jouni Mustekala headline 3.1.2005 Irmeli Hautamäki Syksyn 2004 aikana helsinkiläisyleisölle tarjottiin useita hyvin tehtyjä näyttelyitä, joista suuri yleisö otti omakseen Designmuseon Versace-näyttelyn ja Ateneumin Edelfeltin 150- vuotisjuhlanäyttelyn. Helsingin kaupunginmuseon taiteellisesti korkeatasoinen ‘Nurkan takana’- näyttely ja Kiasman ‘Ehkä puhummme samasta’-näyttely jäivät sen sijaan varjoon. Tämä on paradoksaalista, sillä juuri ne olivat kansainvälisesti tarkastellen […]
Kohtaaminen ja kohtaamattomuus – Jouni Kujansuun ja Dias&Riedwegin näyttelyt ja niiden presentaatiot 3.1.2005 Olli Vallinheimo Nykytaide saattaa olla vastaanottajan kannalta vaikeaselkoista ja hankalaakin. Tämä vaikeus ei aina johdu pelkästään siitä, että teokset estäisivät katsojan omien ja vapaiden tulkintojen tekemisen. Vaikeus johtuu myös siitä, että katsomme niitä taidemuseokontekstissa ja nojaudumme herkästi tulkinnoissamme museoiden tuottamaan materiaaliin. On […]
3.1. 2005 Arja Karhumaa Lehti-ilmoituksen kuvassa on Albert Edelfeltin teos ’Merellä’ (1883) kehyksissä Ateneumin seinällä. Teoksen edessä, selin meihin, seisoo nainen yllään viimeisintä muotia olevat vaatteet ja näyttävät korkeakorkoiset saappaat sekä kädessä designlaukku. Naisen hiukset ja sifonkihuivi hulmuavat tuulessa, joka maalauksen mereltä puhaltaa naista päin. Valokuva antaa tietenkin ymmärtää, että maalaus tekee naiseen suuren vaikutuksen. […]
5.1.2005 Jenni Peisa Vuonna 1957 perustettu Kansainvälisten situationistien liike näki modernin kapitalistisen yhteiskunnan spektaakkeliyhteiskuntana. Avantgardistinen ja marxilainen situationismi oli nähnyt dadan ja surrealismin epäonnistueen kapitalistisen yhteiskunnan järkyttämisessä: kapitalismi oli onnistunut kääntämään kritiikin voitokseen tekemällä kriittisistä taideteoksista myyntiartikkeleita. Vastauksena tähän syntyi ajatus spektaakkeliyhteiskunnasta, joka muuntaa kaiken hyödykkeiksi, jotka se sitten voi tarjota ihmisille heidän elämänsä sisältönä. […]
Kaupunkitaide ei ole ilkivaltaa 7.12. 2004 Mika Hannula Sanan ‘taide’ käyttö on kiinnostavassa käymistilassa. Samaan aikaan kun Taide-lehden päätoimittaja (5/04) tuskailee taiteilija- ja taide-käsitteiden laajentumista uusiin yhteyksiin – kuten muodin ja kehitysvammaisten luovan toiminnan piiriin – Kuvataideakatemia opettaa rohkeasti ottaamaan kaupunkitilaa haltuun taiteen nimissä. Perinteinen estetiikka ei kiinnosta myöskään yhteisötaiteilijoita Mauricio Diasia ja Walter Riedwegiä, […]