Pori!-numeron kansi_kuvaaja Niilo Rinne.png

Pori! 2/14, Volume 55

Millaista on taiteen maisteriopetus jota määrittelee tutkimuksellisuus, kokeellisuus ja teoksellisuus? Porissa on toiminut kaksi Taideteollisen korkeakoulun maisteriohjelmaa. Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tutkinnonuudistuksen myötä tutkintokoulutus siirtyy syksyllä 2014 Otaniemeen. Mitä koulutusohjelmien sijainti Porissa merkitsi? Kuinka Porin yksiköstä muokkautui ajattelun koulu?

Jutut

Kuva: Niilo Rinne

Opetuksen laboratorio

Anni Venäläinen Aalto-yliopiston Porin taiteen ja median yksikön opetusta on viime vuodet määritellyt tutkimuksellisuus, kokeellisuus ja teoksellisuus. Yksikkö on ollut eräänlainen laboratorio, jossa on vaalittu taiteellista tutkimusta ja kokeellisuutta, sekä pyritty opettamaan tavoilla joissa oppimisen lopputulokset eivät ole ennakolta selvillä. Pori!-numeron tarkoituksena on koota yhteen yksikössä muhineita ajatuksia ja dokumentoida sitä kuinka tiettyihin tekemisen tapoihin […]

Kuva: Eetu Henttonen

Ajattelun materiaalisuudesta

Reijo Kupiainen Uskonpa saaneeni Porista enemmän kuin olen koskaan antanut. Aloitin silloisen TAIK:in Porin yksikössä kymmenen vuotta sitten, toukokuussa 2004 päätoimisena tuntiopettajana. Uskoakseni minut valittiin hakijoiden joukosta koska olin vuonna 1997 julkaissut Gaudeamuksen kustantamana kirjan Heideggerin ja Nietzschen taidekäsitysten jäljillä ja jotenkin tuo filosofinen tematiikka ja myös mediaan ja kulttuurintutkimukseen liittyvät opintoni sopivat profiiliin. Mediatutkimuksella […]

Taina_Factory.png

Opetus teoksena – mitä on PoPeda?

Pia Euro & Taina Rajanti Käsite ja ajatus “PoPeda” on syntynyt sen pohtimisesta miten voisimme sanallistaa ja analysoida Porin yksikön opetuksen ominaislaatua. Pohdintaa on tehty osana ARTSin yliopistopedagogisia opintoja, mutta Porin kokemuksen käsittäminen oli myös päällimmäisenä motiivina pedaopintoihin ryhtymiselle. Onko kaikki vain sattumaa? Vai onko taustalla jotain tunnistettavia yhteisiä tekijöitä? Maistelimme termejä ”seikkalupeda” ja ”pedagogic […]

Porin kone ja ruumis

Mistä puhumme kun puhumme Porin mallista?

Harri Laakso Malli Vietin Porissa yli kahdeksan vuotta. Se on pitkä aika opettaa ja tutkia pieneen kaupunkiin sijoitetussa taidekorkeakoulun yksikössä ja tiiviissä yhteisössä. Sellainen aika muuttaa ihmisen ja ihminen puolestaan muuttaa koulutuksen sisällön. Kun olosuhteisiin, tilanteisiin ja kollegoiden ajatteluun – kaikkeen mikä on välttämätöntä, hauskaa tai vain “käsillä” – reagoi niin kauan tulee vaistonvaraisuuksista ja […]

My Playground (2014)

This is Play – Reflections on playful artworks (as means for toy research)

Kati Heljakka Flower-powered, plush guns (2011) (Photo: Carina Laine) As Belgian anthropologist Jean-Pierre Rossie points out, toys can never really be explored without reflecting on their use (2005). In other words, toys, as playthings, cannot be explored without a deeper understanding of play itself. Play as a phenomenon can be captured and defined perhaps first […]

Matkalla

Kaupunkikokemuksia Porista Ulaanbataariin

Annu Wilenius & Oula Salokannel Tulimme molemmat Poriin syksyllä 2007 opiskelemaan visuaalisen kulttuurin osastolle, Oula maisteriksi, Annu tohtoriksi. Neljä vuotta Porissa olivat monella tapaa rikkaat, mutta erityisintä niissä oli Annun väitökseen liittyvä näyttely- ja residenssihanke. Väitös tutkii näyttelyvaihtohankkeiden vaikutuksia sekä kuratointia tutkimuksen tapana. Sen aiheena on moninaisuuden ja erilaisuuden kokeminen kaupungistuvan Mongolian kautta. (Nomadic Science […]

Kuva: Marika Orenius

Eksymisohjeita – taiteellisen työn ja tutkimuksen läheltä

Marika Orenius Prologi [”Hän kävelee, kirjoittaa Peter Morgan. Miten paluun voisi välttää? Eksymällä. En osaa. Kyllä sinä opit. Tahtoisin saada eksymisohjeen.”] Marguerite Durasin romaani Varakonsuli[1] alkaa yllä olevilla sanoilla. Näiden sanojen luoma tunnelma vastaa taiteellisen tutkimukseni luonnetta. Kirjoittamisessa samoin kuin taiteellisessa työssä havainnon ja kokemuksen saattaminen kielelliseksi tai teoksen muotoon on jatkuvaa eksymisen ja takaisinlöytämisen […]

Porin malli – kuinka tähän tultiin?

Keskustelemassa Max Ryynänen, Taina Rajanti, Harri Laakso, Pia Euro sekä Anni Venäläinen ja Niilo Rinne . Porissa on toiminut kaksi Taideteollisen korkeakoulun maisteriohjelmaa, Visuaalisen kulttuurin maisteriohjelma vuodesta 2004 lähtien ja Creative Business Management MA programme vuodesta 2009 lähtien. Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tutkinnonuudistuksen myötä tutkintokoulutus siirtyy Otaniemeen jossa syksyllä 2014 alkaa uusi ohjelma Visual […]

Nevanperä: Tekoturkki, akryyli ja öljy kankaalle (2011)

Taiteilijatutkijaksi?

Tiina Nevanperä Miksi hakeuduin Poriin? Ennen Porin jaksoa maalaukseni olivat mitä olivat. Huolimatta siitä, että jopa häpesin niitä, en voinut mitenkään vapautua niiden asettamista kahleista. Oli yritettävä enemmän ja enemmän, mutta samaan aikaan välimatka minun ja töideni välillä tuntui vain kasvavan – seisoin ammottavan kuilun partaalla. Silmieni eteen oli vähitellen avautunut määrätön ja omituinen maailma, […]

Tuula Berqvist.JPG

Kenen Pori? Osa I

Porin yksikköön on tultu monenlaisista eri taustoista. Opiskelijoina on ollut eri alojen taiteilijoita, kuvataiteilijoita, korutaitelijoita, valokuvaajia, graafisia suunnittelijoita, käyttöliittymäsuunnittelijoita, muotoilijoita, tanssijoita, taiteen ja median alan opettajia, kulttuurituottajia ja -tutkijoita, sosiologeja ja arkkitehteja, luovan alan yrittäjiä. Porista on valmistunut jo yli sata taiteen maisteria. Tässä esitellään muutamia jo valmistuneita ja vielä opintojaan suorittavia. Tuula Berqvist 18 […]

Anne Salmela: Platform

Kenen Pori? Osa II

Porin yksikköön on tultu monenlaisista eri taustoista. Opiskelijoina on ollut eri alojen taiteilijoita, kuvataiteilijoita, korutaitelijoita, valokuvaajia, graafisia suunnittelijoita, käyttöliittymäsuunnittelijoita, muotoilijoita, tanssijoita, taiteen ja median alan opettajia, kulttuurituottajia ja -tutkijoita, sosiologeja ja arkkitehteja, luovan alan yrittäjiä. Porista on valmistunut jo yli sata taiteen maisteria. Tässä esitellään muutamia jo valmistuneita ja vielä opintojaan suorittavia. Matti Penttilä Työskentelen […]

8 ½

Max Ryynänen Kahdeksan ja puolen vuoden ajan olen matkustanut Porin ja ”maailman” väliä, pääasiassa Helsinkiin. Tämän periodin pahimmat roskapuheet eivät olleet sitä lajia, jota Fellini kritisoi 8 ½ –elokuvassaan, jossa kriisiytyneen elokuvaohjaajan ympärillä pyörii kyynisiä, ohjaajasta hyötymään pyrkiviä roomalaisia kulttuurisnobeja. Sen sijaan olen saanut yliannostuksen oman toimintani perustelun vaatimuksia ja paikallispatriotismia. Maakunnissa on sekä helppoa […]