tulevaisuuden.jpg

Tulevaisuuden taide 1/11

Mikä on taiteen tulevaisuus kovenevien arvojen maailmassa? Eikö kilpailuvalteista paras ole korkeatasoinen taide-elämä? Mustekalan opiskelijanumero selvittää asiaa.

Jutut

Taiteen tulevaisuus?

Pirkko Holmberg, Harri Mäcklin Perjantaina 25.2. julkaistu Perussuomalaisten ”vaaliohjelma” vaikuttaa surrealistiselta kokoelmalta irrallisia älyttömyyksiä, jotka tuovat monilta kohdin hätkähdyttävästi mieleen 90 vuoden takaiset Saksan Kansallissosialistisen puolueen linjanvedot. Kulttuuripolitiikkaa käsittelevä osio suuntautuu menneisyyden säilyttämiseen, isänmaallisuuteen ja niiden epäkaupallisten taidemuotojen tukien torjumiseen, joiden selviäminen ilman tukia olisi erittäin hankalaa. Toisin sanoen, ohjelman laatineet eivät ymmärrä nykykulttuurista tuon […]

Tulevaisuuden mielikuvitus

Silja Rantanen 1 On kahdenlaisia tulevaisuusvisioita: sellaisia kuin Stanley Kubrickin Avaruusseikkailu 2001 ja sellaisia kuin Taideyliopistoselvitystyöryhmän raportti (2010). Stanley Kubrickin elokuvan kaunein piirre on sen mielikuvituksellisuus. Taideyliopistoselvitystyöryhmän raportti käsittelee taidetta eli sitä mitä Stanley Kubrick tekee. Työryhmän selvitys on visio siitä, kuinka valtiollisin toimenpitein voitaisiin kehittää taidekoulutusta, jotta taiteilijat kykenisivät entistä paremmin käyttämään mielikuvitustaan; jotta […]

Uskosta, toivosta ja esitystaiteesta

Pilvi Porkola Kuvat Todellisuuden tutkimuskeskuksen Uni ja aika -gaalasta 26.2.2011 ottanut Pilvi Porkola Paneelien ja haastattelujen viimeinen kysymys on aina lähes poikkeuksetta ”miten ajattelet esitystaiteen tulevaisuuden?”. Olen aina yhtä valmistautumaton kysymykseen, aina yhtä hämmentynyt. Kysymykseen on ikään kuin sisäänrakennettu oletus kokonaisnäkemyksestä ja kokonaiskuvan haltuunotto, ei vain tämän hetkisestä tilanteesta vaan myös tulevaisuudesta. Jo muutaman kerran […]

Ajatuksia tulevaisuuden musiikkikulttuurista

Nuppu Koivisto 2010-luvun Suomessa törmää usein vihjaukseen siitä, että länsimainen taidemusiikki olisi vanhakantaisine esityskäytäntöineen sekä elitistisine yleisöineen tullut tiensä päähän. Synkkä tulevaisuuskuva näkyy sekä kulttuuripoliittisissa kannanotoissa että suhteessa itse teoksiinkin. Julkisessa keskustelussa suomitaan niin Kansallisoopperaa kuin sinfoniaorkestereitakin kulttuuritukien kahmimisesta, ja tänä päivänä sävellettyä klassista musiikkia tavataan pitää jo ennakolta ainoastaan connoisseurien heininä. Kuinka tähän on […]

Taideteos digitaalisen uusinnettavuutensa aikakaudella

Iida Sofia Hirvonen ”Joka päivä tulee yhä väistämättömämmin esille tarve hallita ympäristön esineistöä kuvina tai pikemminkin jäljennöksinä.” -Walter Benjamin. Tumblr on kuin liian helppo muistikirja- blogialusta, jonka käyttäjät voivat julkaista internetistä löytämiään taidekuvia samassa kuvatulvassa minkä tahansa muun visuaalisen sisällön keskellä. Museossa pysähdyttävän teoksen edessä, kirjakaupassa muotilehteä selaillessa, elokuva-arkistossa ohikiitävän yksittäisen kuvanrajauksen edessä aivot tahtoisivat […]

Kysymyksiä elävän taiteen etiikasta

Laura Kokkonen Elävä taide ei aina tarkoita esittävää taidetta: biotaiteessa itse taideteos voi hengittää, katsoa silmiin ja tuntea kosketuksen. Olemme tottuneet siihen, että nykytaiteen uusissa suuntauksissa teoksen käsite on pirstaloitunut määrittelemättömäksi, joten ulkoisella muodolla on yleensä vaikea hätkähdyttää. Biotaide hämmentää kuitenkin jo olemuksellisesti. Se tunkeutuu taiteelle epätavanomaiselle biologisten, elävien organismien alueelle, joka yleisesti mielletään tieteellisten […]

Liikkuvan kuvan tulevaisuus

Jani Ruscica: Lopun alkuja Christine Langinauer Liikkuva kuva tuntuu tällä hetkellä olevan Suomessa sekä valtavirtaa että marginaalia. Siitä on tullut yhteiskunnassamme arkikieltä niin taiteilijoille kuin muillekin. Silti liikkuva kuva ei vielä nauti samanlaista arvostusta kuin perinteisemmät taidemuodot. Tämä näkyy esimerkiksi taiteen keräilyssä ja kokoelmissa. Mitä tulevaisuus voi liikkuvalle kuvalle tuoda tullessaan? Miten kentällä toimivat taiteilijat […]

Taide on aina tuloillaan – filosofinen alustus tulevaisuuden taiteen etsimiseksi

Marko Gylén Tyhjälle alustalle piirretään viiva: Mitä tässä tapahtuu? Onko tulossa lisää viivoja, esittääkö tämä jotain, onko se ihminen, I-kirjain, osa jotain hahmoteltua organisaatiokaaviota, rako paperissa, tikku tai raja? Viivan ilmaantuminen herättää nämä kysymykset. Kysymykset koskevat sitä, mitä viiva on. Yhteistä niille on se, että viiva nähdään jossain tilassa, ympäristössä. Viivan piirto paperille muuttaa paperin […]

Ilmaisunvapaus kontrolliyhteiskunnassa – taiteilija Riina Hänninen

Pirkko Holmberg Eräänä aamuna loppuvuodesta 2008 poliisit tulivat Lahden taideinstituutissa opiskelevan Riina Hännisen kotiin, pidättivät hänet ja veivät kuulusteltavaksi epäiltynä tapon suunnittelusta. Hännisen miesopettaja, kuuluisa taidemaalari, oli tehnyt poliisille ilmoituksen, jonka mukaan Hänninen suunnitteli tappavansa koulutoverinsa veitsellä. Hänninen oli kiinnostunut Suomessa ja Yhdysvalloissa tapahtuneista koulusurmista ja tutki maalauksissaan surmaajien sielunelämää ja lapsuuden väkivaltakuvastoa. Poliisi valokuvasi […]

Taiteen lopusta ja uudesta alusta

Harri Mäcklin Taiteen tulevaisuutta pohtiessa tulee helposti ottaneeksi itsestäänselvyytenä, että taiteella ylipäätään on tulevaisuus. Uusia taidenäyttelyjä avataan jatkuvasti, uusia gallerioita ilmestyy sinne tänne, taidekorkeakoulut suoltavat ulos lahjakkaita tekijöitä ja taidetta myydään korkeammilla hinnoilla kuin koskaan – eikä talouden taantumasta huolimatta kehitykselle näy pikaista loppua. Mutta tästä huolimatta taidefilosofiassa on viime aikoina ollut vallalla käsitys, että […]