Benjamin.jpg

Walter Benjamin 2/08

Tässä numerossa tutkitaan modernin kerroksia Walter Benjaminin, Charles Baudelairen, Kjell Westön ja Ingmar Bergmanin matkassa, mutta Francis Alÿs epäilee modernin projektia kehittyvässä maailmassa. Seuraava taidepolitiikkaan keskittyvä numero 3/08 ilmestyy kesäkuun alussa.

Jutut

Walter Benjamin ja historian pelastaminen

19.3.2008 Irmeli Hautamäki Kalifornialainen pappiystäväni kysyi minulta joitakin kuukausia sitten aihetta sunnuntain saarnaansa. Ehdotin, että hän voisi puhua aiheesta Public Transportation. Pappi katsoi minua sivusilmällä, vähän ihmeissään. Vaikka olemmekin hyvissä väleissä ja väittelemme kaikesta maan ja taivaan välillä, hän ei tajunnut, mitä ajoin takaa. Pointtina oli, että julkisen liikenteen avulla saavutetaan pelastus tämän puoleisessa maailmassa. […]

TARINA VOI JATKUA: “SOVITUS” JA WALTER BENJAMIN

Hanna Joensuu Joe Wrightin ohjaama elokuva Sovitus (Atonement) perustuu Ian McEwanin samannimiseen romaaniin vuodelta 2001. ”Romanttinen draama” kertoo rikkaan perheen tyttärestä Ceciliasta (Keira Knightley), joka omaksi järkytyksekseen huomaa rakastuneensa talon emännän poikaan, Robbieen (James McAvoy). Cecilian nuorempi sisko, Briony (Saoirse Rohan) joutuu todistamaan lapsena joukon tapahtumia, jotka ymmärtää täysin väärin – tai lähinnä ei ymmärrä […]

Kuoleva kaupunki – Baudelaire ja Goldin

19.3.2008 Outi Vitikka Charles Baudelaire, jonka runouden kautta Walter Benjamin näkee modernin allegorian ilmenevän, keskittyy Pahan kukkien lyriikassaan kaupungin ja sen elämän tarkasteluun. Benjaminin ihaileman modernin edelläkävijän runouteen sisältyy mitä erilaisimpia aiheita kauneudesta ihmiskuvauksiin ja kaupungin muuntuviin näkymiin ja maisemiin. Benjamin on tarkastellut Baudelairen lyriikkaa ja määrittänyt modernin elämän luonnetta ja olemista sen avulla. Baudelairen […]

Francis Alÿsin taide ja modernin projekti kehittyvässä maailmassa

19.3. 2008 Irmeli Hautamäki Francis Alÿs on syntynyt 1959 Antwerpenissä Belgiassa, ja saanut arkkitehdin koulutuksen Belgiassa 78 – 83. Hän on jatkanut opintojaan Italiassa Venetsiassa vuosina 83 – 86. Taiteilijana hän on toiminut Mexico Cityssä 90 – luvun alusta jätettyään arkkitehtina työskentelemisen. Tutkimustyö toi Alÿsin Mexico Cityyn. Hänen arkkitehtuurin historiaan liittyvä tutkimusaiheensa ei kuulunut tyypillisesti […]

Yhden ja monen historiaa

19.3.2008 Terhi Varonen Kjell Westö kuvaa romaanissaan “Missä kuljimme kerran”(2006) Helsinkiä ja ruotsinkielisiä helsinkiläisiä aina vuodesta 1905 vuoteen 1938 asti. Sukupolvien tarinat kulkevat rinnakkain ja lomittain. Kukin sukupolvi tuntuu elävän Westön romaanissa kuitenkin tavallaan omaa aikaansa, kuten todellisuudessakin. Nuorempi polvi kyseenalaistaa isiensä arvot, isillä puolestaan on vaikeuksia sulattaa uutta, modernia aikaa. Kuitenkin edellisten sukupolvien elämä […]

Jumalattoman maailman kylmä valo

Talven valoa -elokuvaa edeltävässä lyhyessä esittelyssä Ingmar Bergman kertoo elokuvan olevan hänelle jollain tapaa kaikista hänen elokuvistaan läheisin. Tämä selittyy pitkälti Bergmanin omaa taustaa vasten: hänen isänsä oli pappi ja siten hänen kasvatuksensakin oli kristinuskon sävyttämä. Erityisesti elokuvan päähenkilön, leskeksi jääneen pastori Thomas Ericssonin kautta Bergman käsittelee häntä itseäänkin kohdanneita tärkeitä olemisen peruskysymyksiä, uskon menettämistä […]

Modernity and Eternal Return – Nietzsche and Benjamin’s Philosophy of History

Walter Benjamin criticized the optimistic idea of progress. For him the idea that history would evolve automatically along the lines of the economical and technological evolution, was a catastrophe. He thought that all stories, that represent historical causality are false, because they have been made up a posteriori. For Benjamin historicism was disguised theology. As […]

Your eyes, illuminated like shop windows – Nan Goldin ja Charles Baudelaire shokin ja prostituution kokemusta kuvaamssa

13.4. 2008 Päivi Kimmo Yksi 1900-luvun mielenkiintoisimmista ajattelijoista, saksalainen Walter Benjamin (1892-1940), löysi modernin alkulähteitä analysoidessaan 1800-luvun puolivälin runoilijan ja kriitikon Charles Baudelairen (1823-1867) tuotannon (Hautamäki 2008). Baudelairen Pariisissa elettiin teollistumisen keskellä. Kaupungin katetut pasaasit toivat tavarapaljouden ja ylellisyystavarat nykyisten kauppakeskusten tapaan myös työväestön katsottavaksi ja kosketeltavaksi.(Benjamin 1986, 43-46.) Suojassa lasikaton alla oli helppo toteuttaa […]

Lauri Anttilan 70-vuotisseminaari 24.4.2008

TAITEESTA, TIETEISTÄ JA LEIKKIMIELISYYDESTÄ Lauri Anttilan 70-vuotispäivää juhlistava seminaari 24.4.2008 klo 12:15 – 17:00 Kiasma, seminaaritila Kuvataiteilija, professori (h.c.) Lauri Anttila täyttää 24.4.2008 70 vuotta. Syntymäpäivään ajoitetussa seminaarissa lähestytään erilaisista näkökulmista Anttilan monimuotoista taiteellista ajattelua ja toimintaa sekä sille läheisiä ilmiöitä. Anttila on aina kaihtanut tiukkoja oppialarajoja ja punonut yhteyksiä niin eri taidelajien kuin taiteen […]

Merleau-Ponty ja taiteet – symposium 9.5.2008

Ranskan kulttuurikeskus Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 C 135 Suomen Estetiikan Seura juhlistaa Maurice Merleau-Pontyn (1908–1961) 100-vuotispäivää järjestämällä symposiumin, jossa käsitellään Merleau-Pontyn ja hänen ajattelustaan ammentaneiden tutkijoiden näkökulmia taiteisiin. Tilaisuus järjestetään yhdessä Ranskan Kulttuurikeskuksen kanssa. 12.15 Avaussanat 12.30 Professori Pauline von Bonsdorff: ”Ihminen esteettisenä toimijana” 13.00 FT Leena Rouhiainen: ”Liikkuva ruumis ja havainnoiva tanssi” 13.30 Kuvataiteilija Marjatta […]

LÀ-BAS -> DYNAMICAL – PERFORMANCE FESTIVAL

PANNUHALLI, KAAPELITEHDAS, HELSINKI PERJANTAI 9. – SUNNUNTAI 11. TOUKOKUUTA 2008 PERFORMANCE FESTIVAL Taiteilijat Maurice Blok (Suomi/Alankomaat), Colm Clarke (Pohjois-Irlanti), Alexander del Re (Chile), Leo Devlin (Pohjois-irlanti), On Furukawa (Japani), Essi Kausalainen (Suomi), Kehoruoska (Suomi), Leena Kela (Suomi), Kokeellisen elektroniikan seura (Suomi), Vesa Lahtinen (Suomi), Sara Létourneau (Canada), Pekka Luhta (Suomi), Helge Meyer (Saksa), Yomiko Nii […]